Hildo's Pro e-bike! (page 1)
Altijd de wind mee zolang er stroom is!

 Back

29 juli 2015. Op bezoek bij Pro E-bike in IJsselstein

Hildo op bezoek bij Pro E-bike, een fabrikant van elektrische fietsen zonder dealernetwerk, de fietsen worden online verkocht. Een busje met fietsen komt gratis bij de potentiële klant langs zodat deze een vrijblijvende proefrit kan maken. Dit alles houdt de overhead laag en de fietsen goedkoop. Bij problemen komen ze bij de klant thuis langs voor onderhoud of reparatie. Dit is een concept wat momenteel bij meerdere aanbieders van e-bikes wordt gebruikt. Hildo gaat gewoon ouderwets met de auto naar IJsselstein om Pro E-bike op het bedrijventerrein aldaar te bezoeken. Niet de goedkoopste manier maar wel de snelste, voor het busje moet er een afspraak gemaakt worden en... een beetje nieuwsgierig is hij ook. Het is een klein kantoortje met een paar uitgestalde fietsen en een minimalistische inrichting met slecht een enkele Pro E-bike medewerker in het pand. Daarnaast een hal met ingepakte dozen met fietsen. Van enig productie- en/of fabricageproces is hier geen sprake. Het enige wat er gebeurt, is de afmontage, maar verder stelt het niet veel voor. Evengoed zijn de reviews op internet van Pro E-bike niet slecht en de fietsen best goedkoop voor wat u er voor krijgt. En dat is belangrijker dan een luxe winkel- of kantoorinrichting, nietwaar?

 

Shimano 7-speed derailleur

Een volledig open liggende constructie, maar een derailleur is de meest licht lopende oplossing voor versnellingen op een fiets, de reden waarom sportieve fietsen er mee zijn uitgerust. Een naafversnelling heeft slechts een enkele 1:1 overbrenging en de rest van de versnellingen zal daarom altijd iets slepen. Een fiets met derailleur is bij Pro E-bike goedkoper dan één met naafversnelling. Op moment van aanschaf € 1049 voor de 7-speed derailleur uitvoering, € 1149 voor een 3-speed Nexus naafversnelling en € 1249 voor de modellen met een 7-speed Nexus naafversnelling. De derailleur loopt lichter en is goedkoper, maar daar houden de voordelen op. Een naafversnelling heeft een geheel gesloten kettingkast, wat het systeem aardig vrijwaart van invloeden van buitenaf in met name slecht weer of winterse omstandigheden. Het is daarmee vrijwel onderhoudsvrij, terwijl de derailleur vies wordt en regelmatig schoongemaakt en ingeölied moet worden om goed en licht lopend te kunnen functioneren. Een grotere slijtage is daarom zeker te verwachten, zeker op wegen met Groningse klei.

Waarom toch een derailleur dan?

Hildo is gegaan voor de goedkoopste oplossing, niets meer en niets minder.

 

Motor

De brushless elektromotor zit in het voorwiel en is een 250W exemplaar volgens Pro E-bike. Hoeveel Watt de motor op elk moment verbruikt, is te zien in de display op het stuur en dat schommelt. Op sommige momenten soms tegen de  450W zelfs. Erg handig, zo'n display, als u de accu wilt sparen. In de praktijk, met de trapondersteuning in de hoogste stand, accelereert de fiets merkbaar en verrassend krachtig, vindt Hildo. Hoe andere e-bike motoren het doen weet hij natuurlijk niet, maar over deze heeft hij geen klagen. Het geluid vindt Hildo vergelijkbaar met dat van fietsbanden over het asfalt of hoogstens een fietsdynamo en niet hinderlijk. Dat de motor gewoon niet stuk gaat is natuurlijk het belangrijkst.

Garantie

Met de garantie op deze fiets lijkt het niet bijster gesteld in verhouding tot sommige andere aanbieders van e-bikes. Vijf jaar op het frame, twee jaar op de motor, één jaar op de elektronica, één jaar op de accu en op de rest van de fiets ook één jaar.

 

Een mooie las is niet lelijk

De lasrupsen van het aluminium frame vindt Hildo erg mooi. Nog mooier vindt hij het dat de lassen niet afgeslepen of geplamuurd zijn. Dan is er vast iets te verbergen want... een mooie las is niet lelijk!

Ziet u de kras daar in de lak op de buis die naar het balhoofd loopt? Dat scheelde Hildo 49 euro en daarom heeft deze e-bike hem 1000 euro gekost. Hoe hij het ook bekijkt, hij vindt het een erg mooie fiets. Nu maar hopen dat ie heel blijft, want dat is uiteraard het belangrijkste. Als dat niet zo is dan hoort u het, want u weet: Hildo is volledig onafhankelijk en eerlijk. Als hem iets niet aanstaat, dan vertelt hij het.

 

1 augustus 2015. Hoe rijdt ie dan?

Lekker! Tenminste, voor zover Hildo het tijdens deze 50 kilometer-rit kan beoordelen als fietser met nauwelijks ervaring. Volledig rammel-, piep- en kraakvrij en met vering in de voorvork en zadelpen. Het rijdt mooi solide en hij vindt het niet zwaar trappen. Zonder trapondersteuning trapt deze fiets volgens Hildo misschien nog wel lichter dan zijn oude 75 euro Gazelle fiets. De negen standen voor trapondersteuning helpen hem een bepaalde minimumsnelheid te houden. Stand 9, de snelste, valt bij 25 km/h uit, maar stand 4 bijvoorbeeld al bij iets van 16 km/h. U kunt dus gewoon fietsen en de motor heeft geen of slechts weinig stroom nodig om deze snelheid aan te houden, afhankelijk van hoeveel energie aan spierkracht u zelf levert. Verliest u wat snelheid door wind of een heuveltje, dan begint de motor automatisch een beetje mee te werken. Verliest u nog meer snelheid, dan gaat de motor steeds sterker meewerken om die 16 km/h van stand 4 aan te houden, het werkt als een soort van cruise control. Om een hogere 25 km/h aan te houden van stand 9 is er meer energie nodig en u ziet het stroomverbruik op het display omhoog schieten. Eerst vond Hildo het een vreemd werkend systeem, maar in de praktijk blijkt het erg goed te voldoen. Als Hildo niet te snel rijdt, zijn eigen 'gemakkelijk aan te houden cruise snelheid', wat in de praktijk zonder wind op dit moment rond de 12 km/h zal liggen, dan gebruikt de fiets erg weinig tot geen stroom. Hoe sneller hij rijdt, hoe meer energieverbruik, logisch. De zitpositie is verder prima en zonder gereedschap in te stellen.

29 juli 2015. Een gebruikte Twinny Load voor recreatief fietsen

Een fietsendrager is handig voor wie recreatief wil fietsen op mooie plekjes die wat verder weg liggen. Dit oud model Twinny Load heeft Hildo aangeschaft via Marktplaats voor 35 euro, want met een e-bike durft Hildo recreatief fietsen wel aan. Met deze fiets kan ook gewoon normaal gefietst worden. Pas op het moment dat de snelheid te veel daalt, springt de trapondersteuning bij. Of en op welk moment (welke snelheid) de trapondersteuning bij springt, kan in negen verschillende standen worden ingesteld. Dit betekent dat het ook mogelijk is om normaal te fietsen, als met een gewone fiets. Deze trapt niet eens zwaarder, is dus  ook prima om Hildo's conditie bij te schaven. De trapondersteuning is mooi om onverhoopte zware tegen-de-wind-in-5-kilometer-per-uur-drama's onderweg te voorkomen. Perfect!

 

Accu

Een 36V/10 Ah Li-Ion (360 Wh) van Samsung, goed voor maximaal 110 km zegt Pro E-bike en Hildo is beloofd dat hij full-power tussen de 40 tot 50 kilometer kan halen, wat voldoende zou moeten zijn voor zijn woon-werk verkeer. Wat Hildo er in de praktijk écht mee gaat halen, gaat hij u later vertellen. (Edit: 50 kilometer heeft Hildo er 'vol gas' mee gehaald met iets tegenwind, hij trapt zelf dan mee met genoeg kracht om zonder trapondersteuning 12km/h te halen. Daarna schakelt de accu automatisch uit om overbelasting, het te ver leegtrekken, te voorkomen). Mocht u toch langer power willen hebben, optioneel is er sinds kort, vanaf 30 juli 2015, een 36V/13Ah Li-Ion (468 Wh) leverbaar waarbij gesproken wordt over een actieradius tot 150 kilometer bij een rustige ondersteuning.

Verlichting achter

Geïntegreerd in de accu. Met het knopje boven op de accu, boven het achterlichtglas, zet u het achterlicht aan.

 

Koplamp

De koplamp is van aparte batterijen voorzien. Er zit een knopje op om de koplamp aan te zetten. De eerste stand is een knipperstand, nogmaals drukken en u heeft de gewone stand. De lichtopbrengst? Volgens Hildo niet gigantisch, maar hij denkt dat er in het donker wel mee te leven is. Tjonge, deze fiets oogt een stuk moderner dan zijn gewone Gazelle fiets uit 1987.

 

Framehoogte

Er zijn twee frame hoogtes verkrijgbaar: 51 en 56 centimeter. Hildo's fiets is 56 centimeter en met zijn 1,91 m lengte hoeft het zadel niet gek ver omhoog. Hoewel de zadelpen verend is, is het wel erg stug. Het zadel is niet alleen naar voren en achteren verstelbaar, maar ook voorwaarts en achterwaarts kantelbaar.

 

30 juli 2015. ANWB fietsverzekering

Te veel geboefte buiten de gevangenis. Hildo heeft er wel een oplossing voor, maar die is wat kort door de bocht. Vandaar dat nu de eerste fietsverzekering in zijn leven een feit is. Afgesloten bij de ANWB, waarvan Hildo sinds 1981 lid is, dan komt het vast goed. Deze verzekering vrijwaart hem van de gevolgen van diefstal en beschadiging voor drie achtereenvolgende jaren tegen betaling van 174,16 euro. Toch een flinke smak geld, maar een goede investering voor wat extra gemoedsrust als hij z'n e-bike ergens neerzet en er bij wegloopt.

Gratis ANWB-hulp voor de fiets?

Als u wegenwachtlid bent, heeft u geen recht op pechhulp voor de fiets. Daarvoor dient u een apart abonnement af te sluiten. Bij het afsluiten van de fietsverzekering wordt de speciale pechhulp voor uw trapmobiel zomaar tot eind 2015 gratis aangeboden. Da's mooi. Het vinkje dat hiervoor bij het online document moet worden gezet, plaatst Hildo echter niet want het wordt daarna stilzwijgend verlengd. Zo gaat dat bij de ANWB, maar bij Hildo werkt dat averechts. Hij vindt het geen frisse verkooptechniek en zeker niet passen bij een gerenommeerde firma als de ANWB.

 

 

 Back