Hildo's Stoomwals
Mobiel stomen met een... Wilesco!

 BACK 

Eerste indruk.

Wederom via Ebay aangeschaft... een Wilesco D366 stoomwals uit de begin jaren 70! Hildo vond het erg dat hij naar een zo banaal merk als Wilesco heeft gegrepen, maar vergis u niet! Er worden massa's van verkocht en dat vindt Hildo nu geen wonder meer. Een Wilesco is wel verrekte mooi zeg. Deze machine kocht Hildo, exclusief vervoerskosten, voor 79 euro en dat vindt hij een prikkie. En als je dan ziet wat je krijgt voor dat geld: Een stoommachine in bijna nieuw staat. De mooie koper/zwart uitvoering geeft de machine net dat beetje extra en door z'n leeftijd is er ook al wat patina aanwezig, wat de machine nog aantrekkelijker maakt. Het is de investering dubbel en dwars waard hoor! Hildo is dik tevreden over deze aanschaf en laat zijn oog met plezier over de details van deze Wilesco glijden.

 

De dubbelwerkende stoomcilinder is van het type dat ook op veel andere Wilesco's gebruikt wordt. In feite worden alle Wilesco stoommachines aangedreven door een van de drie types die Wilesco gebruikt. Een kleine oscillerende, deze dubbelwerkende met stoomschuif en een groter dubbelwerkend model met stoomschuif. De grootste worden ingezet vanaf de D20 stationaire stoommachine.

 

De machine ziet er zwaar uit, maar weegt maar dik twee kilo.

 

Close-up van de rechterzijde. De stoomfluit zit direct links van het stuur, de langwerpige koperen pijp. Het hendeltje om de fluit te bedienen zit muurvast dus, voordat er iets afbreekt, lijkt het erop dat Hildo relatief geruisloos zal stomen. Onder de cilinder is een soort van gaas gemonteerd. Dit is in feite een opvangbak voor condenswater wat van de cilinder lekt. Netjes hoor.

                 ____________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Let's Steam!

Het is zover, Hildo gaat stomen! Drupje olie in de stoomschuif, beetje water in de ketel en twee esbit blokjes in de brander. Esbit blokjes aansteken en de brander onder de ketel schuiven. Nu wachten tot het water begint te koken en het stoomplezier kan beginnen.

 

De schoorsteen rookt net als echt en het machientje tuft er lustig op los. De cilinder is volledig gesloten en er komt geen stoom uit, alleen af en toe een drupje gecondenseerd water. Goed werkend systeem.

 BACK 

Het grote vliegwiel aan de linkerzijde is voorzien van een tandwiel wat het onderliggende grote tandwiel beweegt. Met een hevel is de aandrijving in of uit te schakelen. Dat betekent dat u de motor ook kunt laten lopen zonder te rijden.

 

 

 

Aan de onderkant van de bestuurderscabine ziet u een opening. Hier schuift u de brander naar binnen. Mocht u denken ŽIk zie geen branderŽ, dat klopt. Hildo was hem even vergeten te plaatsen voor de foto.

 

Rechts van de schoorsteen, op de achterzijde van de cilinder ziet u de stoomschuif. Boven op het stoomschuifhuis ziet u een schroef waarin een beetje olie gedruppeld dient te worden om een goede smering van deze kritieke delen te waarborgen. De uitlaat loopt van de stoomschuif naar de schoorsteen. Dit betekend dat de schoorsteen zal roken (dampen) tijdens het stomen. Dat is leuk!

 

Hildo stoomt! De draaicirkel van de stoomwals is net wat groter dan de vloer van Hildo's keukentje. Zoveel mogelijk ruimte maken voor de stoommachine, en af en toe het apparaat iets verzetten zodat ie niet vastloopt tegen het een of ander.

 

Zie 'm gaan langs de kattenbrokjes!

Het motortje draait met een flinke snelheid, maar de snelheid ligt gelukkig laag vanwege de grote overbrenging. Pluim voor Wilesco hoor. Een hele leuke machine met leuke details, die er proportioneel goed uit ziet en ook nog eens prima functioneert. Leuk ding zeg!