Hildo's Mercedes 280 SE!
De eerste kilometers!

 Back to Autoindex    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Onderhoud   

December 2009. Olie verversen bij 377.200 km

Olie verversen is iets wat Hildo bij zijn Volvo in 4 1/2 jaar / 55.000 km nog nooit heeft gedaan. De Volvo kostte 750 euro, de Mercedes is een stuk duurder. Dus, om risico's uit te sluiten door nalatig onderhoud, lijkt dit een goede stap. De wagen moet nog meer dan tien jaar mee, als het aan Hildo ligt in ieder geval. Elke kilometer die de Mercedes nog kan lopen, is meegenomen. Een oliefilter was ook aangeschaft, maar het lukte hem niet om deze op de wagen te lokaliseren tijdens de olieverversing. Dan maar zonder nieuw filter, kan bij de volgende verversing wel.

Slick-50 toevoeging

Behalve goedkope (12.50 euro per 5 liter) 15W40 motorolie, waarvan er 5 liter ingegoten worden, voegt Hildo nog een fles van 750 cc Slick-50 toe.

De effectiviteit van allerhande olietoevoegingen is discutabel, inclusief die van Slick-50, maar Hildo meent evengoed dat de 35 euro die een fles Slick-50 kost goed zijn besteed.

Het werkzame bestanddeel is PTFE, beter bekend onder de merknaam Teflon van de firma DuPont. De theorie is dat de PTFE word afgezet in de poriën van het metaal, onder invloed van druk en frictie. Onder andere dus op zuigers, cilinders, nokkenassen, lagers en dergelijke. Toevoegen aan een versleten motor heeft weinig zin, u moet het gebruiken bij een nog in goede staat verkerende exemplaar. Toevoegen aan een nieuw motorblok is af te raden, er moet minimaal 10.000 km mee gereden zijn. Bij de krappe toleranties van een nieuw, of gereviseerd, blok kunnen door het afzetten van de PTFE-laag de toleranties dusdanig krap worden, dat het blok daardoor kapot loopt.  Het dient te worden toegevoegd bij een reguliere olie & oliefilterwissel. Direct daarna is het de bedoeling dat er 100 km aan één stuk gereden wordt. Een behandeling is volgens de fabrikant goed voor 80.000 km, tussendoor kunt u gewoon olie verversen zonder Slick-50 te hoeven toevoegen..

Hildo's Slick-50 ervaring

De reden waarom Hildo een voorstander is van Slick-50? Vroeger, we schrijven anno 1988, reed Hildo op zijn Harley. Hij had net de olie ververst. Voor het eerst in zijn leven had hij een fles Slick-50 gekocht voor, destijds, 70 gulden. Duur, maar als goedgelovige Thomas had hij de bekende verhalen er over gehoord, dus het wonderspul er maar bij in. Na 70 km gereden te hebben, begon de motor op de snelweg in te houden. Nog wat gas erbij, maar de snelheid ging desondanks verder omlaag. Koppeling ingetrokken en het motorblok stopte direct met draaien: vastloper. De vluchtstrook opgerold en afgestapt. Daar kwam hij erachter dat de motorfiets, en hijzelf ook, aan de achterkant volledig onder de olie zaten. De aftapplug van de olietank vergeten vast te draaien na het olie verversen en alle olie was, tijdens de snelwegrit, eruit gelopen. Na op de vluchtstrook de kickstarter geprobeerd te hebben, bleek het blok weer los en te kunnen draaien. Door een wegenwacht naar huis gesleept, nieuwe aftapplug gemonteerd en de olietank gevuld met nieuwe olie. Na door de bougiegaten een beetje kruipolie op de zuigers te hebben gespoten,  de motor weer gestart. Het blok liep direct weer als een zonnetje! Olieverbruik bleek iets te zijn gestegen van 1:1300 km naar 1:1100 km.

Bij een latere revisie, om andere redenen, bleken beide cilinders in perfecte staat te verkeren. Alleen had één van de twee zuigers een licht drukkertje gehad, net boven de bovenste zuigerveer. Zou de motor er ook zo goed afgekomen zijn zonder Slick-50? Hildo weet het niet, maar dat het hele spul gewoon kapot gelopen zou zijn lijkt hem goed mogelijk.

Hildo heeft, gezien de bovenstaande ervaring, ook met Slick-50 gereden in zijn Mercedes 230S uit 1967 met de 2300 cc 6-cilinder lijnmotor, 2x een fles toegevoegd in de totaal bijna 200.000 km die hij met de wagen afgelegd heeft. Er is van alles stuk geweest en ook bleken de kleppen op een gegeven moment zover ingeslagen, door het rijden op LPG, dat een koprevisie noodzakelijk was, maar motorische problemen of zelfs maar een stijgend olieverbruik heeft hij met de wagen nooit gehad.

Dus of Slick-50 écht werkt? Hij weet wel dat zijn oude Mercedes er in ieder geval niet stuk van ging, dus de beslissing om het ook in deze 280SE te gebruiken was relatief snel genomen. Of het uiteindelijk zinvol is, blijft natuurlijk giswerk... zo is dat nu eenmaal met wondermiddeltjes.

 

15 december 2009. Vorst!

Het is fris. Tot iets van vijf graden onder het vriespunt, en dat is een spannende tijd met een oude auto als u haar nog niet goed kent. Met name als u er 's ochtends mee weg wilt. Doet ie 't of doet ie het niet? Maar ook hier voldoet de oude dame naar verwachting. Het sleuteltje omdraaien, even de startmotor kort laten draaien, sleuteltje weer terug, en bij de nieuwe startpoging loopt ze direct. Waarom er twee keer gestart moet worden voor het beste resultaat is onduidelijk, en het maakt ook niet uit. Dit startsysteem, gewoon op LPG, werkt prima bij zowel warm als koud weer. Veel gas geven, durft Hildo niet tijdens het starten: Hij is bang voor de gevreesde en verwoestende backfire.

Elektrisch kacheltje

Dit systeem gebruikt Hildo sinds 1992, het jaar nadat het 250 watt kacheltje in zijn leven kwam. Gemaakt in de voormalige DDR, en het werkt altijd probleemloos op het verlengsnoer vanuit het huis. Scheelt stukken met ruiten krabben en als u wegrijdt bevriest de voorruit ook niet weer omdat ie nog warm is. 'Prima systeem hoor', knikt Hildo. Kwartiertje voor u weg wilt even aanzetten.

In noodgevallen, zoals indertijd bij tien graden vorst moeten starten van zijn toenmalige 230S op gas, is het kacheltje ook prima te gebruiken om de motor een paar uur op te warmen door middel van een tijdschakelaar. Natuurlijk een warme deken over de motor en een stuk karton voor de radiateur niet vergeten. Maar het moet gezegd: Deze 280SE start stukken sneller. Dit soort koude start hulpmiddelen lijkt deze auto niet nodig te hebben.

Vastgevroren rammels

Tjonge, wat loopt die auto nu lekker stil. Blijkbaar zijn alle loszittende rammelende delen vastgevroren in het rechter portier. Het linker raam wil niet meer open, ook vastgevroren. Geeft niet, want gesloten ruiten zijn toch prettiger in dit jaargetijde. Van aan de binnenzijde bevroren ruiten heeft hij geen last, een goed teken want dat betekent dat de wagen van binnen best droog is.

 

Onder de motorkap

Het ziet er nogal ingewikkeld uit met al die slangetjes, leidingen en dingetjes. Er zitten maar liefst drie radiateurs op. Behalve voor de motor, eentje voor de automatische transmissie en de andere voor de airco. Daarop nog een elektrische fan en twee toeters ervoor. Lijkt aardig druk, en u weet: Wat er op zit, kan stuk. Zelf veel onderhoud plegen, lijkt lastig te worden door het ontbreken van inzicht aan Hildo's kant. Vloeistoffen op peil houden en ook periodiek kleppen stellen is belangrijk, dat zou moeten lukken. Hij heeft een CD besteld met daarop het werkplaatshandboek. Dat kan geen kwaad.

 

Motorblok onderzijde

Tijdens het olie verversen op de rug onder de auto. Wat u daar zoal ziet, wilde hij ook u niet onthouden. Pontificaal lekkend in beeld de pomp van de stuurbekrachtiging. Misschien valt het mee en is af en toe wat olie bijvullen voldoende. Hier en daar zweet het wel wat, maar het lijkt niet ernstig en er liggen geen plassen olie onder de auto, dus best wel netjes.

 

Versnellingsbak onderzijde

Beetje zweten, dat wel. Maar ook de bak lekt geen olie, voor zover Hildo het gemerkt heeft, in ieder geval stroomt het er niet uit dus dat is ook al prima. Links bovenin de foto ziet u de onderkant van de behuizing van het motoroliefilter dat Hildo in eerste instantie niet vinden kon. 'Is ook een beetje donker daar hoor', zegt Hildo. Ook voor de versnellingsbak lijkt verversen een goede optie. Ellende met de automaat, daar zit hij niet op te wachten en als dat te voorkomen is door nieuwe olie en een nieuw filter, dan lijkt dat een goede investering. Eerst wachten op de CD met het werkplaatshandboek, want alleen de bak leeg laten lopen is niet genoeg. De koppelomvormer, die zorgt voor de verbinding tussen motor en bak, moet ook leeg. Maar hoe dat gaat weet Hildo niet. Waar het filter van de bak zit, heeft ie ook geen idee van. Als een automaatbak stuk gaat wordt het een dure, dat weet hij wel.

 

Watertemperatuur

Tijdens lichte vorst komt de temperatuur, volgens de meter, niet boven wat u ziet op de foto, iets van 70 graden waarschijnlijk. Dat is koel, te koel. Iets van 85 moet het toch wel zijn, denkt hij. Er na het starten snel heenlopen, doet de meter overigens wel redelijk vlot. Het lijkt erop dat de thermostaat vast zit of anderszins niet helemaal lekker is. In beide gevallen dient een nieuw exemplaar geplaatst te worden. Kan later wel een keer..

Verwarming

Dat de verwarming het minder goed doet dan verwacht, ligt mogelijk aan het schijnbaar lage temperatuur van het koelwater. Het duurt even voor het interieur op een aangename temperatuur komt. Evengoed is het, met de ventilator erbij aan, uiteindelijk best uit te houden in de auto, zelfs bij 9 graden vorst wordt het uiteindelijk toch lekker warm. De voetenstand doet het ook, en dat was met zijn Volvo niet het geval. Echt iets om te waarderen hoor.

17 december 2009. Sneeuw!

'Toe, toet!' Daar gaat ie. De ergste sneeuw sinds jaren, volgens Hildo. Tamelijke verkeerschaos in Nederland volgens de media, maar hoe brengt zo'n oude 280SE, op zomerbandjes, het eraf in het ondergesneeuwde Groningen?

Hildo is bijzonder tevreden over de auto en heeft niets van een verkeerschaos gemerkt. Om dezelfde afstand af te leggen is er alleen twee keer zoveel tijd nodig omdat er in een aangepast tempo gereden wordt. In de sneeuw rijden gaat prima. Alleen, wilt u zo snel mogelijk stoppen, dan lijkt het beter om de automaat vanuit de D (drive) in de N (neutraal) stand te zetten. Hij heeft het idee dat de achterremmen het niet optimaal doen en dat de motor de achterwielen wat door blijft drukken. U kunt uiteraard maar minimaal remmen voordat de voorwielen blokkeren. ABS is een niet gekozen optie door de eerste eigenaar en als de automaat wat door drukt, verkleint dat de remafstand niet. Misschien hoort het wel zo. De laatste keer dat hij met een automaat in de sneeuw gereden heeft, was begin jaren 80: Een poosje terug dus. Misschien was u het dan intussen ook wel vergeten.

Pekel

Het gebruik van pekel tijdens de winter is niet leuk, in ieder geval niet voor het metaal van een auto want niets vreet zo erg als zout. Het effect van deze winter is de volgende zomer al zichtbaar, weet Hildo. Een goede conservering is letterlijk van levensbelang voor de wagen, dus u weet nu al wel wat er de komende zomer op het program staat. Juist! De hele wagen vol smeren en spuiten met van alles wat maar roestwerend is.

 

20 december 2009. Sneeuw, strenge vorst en de Koude Start

Buitengewoon veel sneeuw en kou. Gisteren was Hildo ergens in het midden van het land. De wagen 's ochtends weggezet en tegen de avond weer naar huis. Het vroor die dag, en de nacht daarvoor ook, bijna tien graden. Dat kan lastig worden voor een auto, elke auto. Maar de Mercedes startte gewoon op gas, net alsof het de hele dag tien graden bóven nul geweest was. Absoluut perfect en het vertrouwen in deze Benz is met sprongen gestegen. Tijdens de lange rit op de snelweg zoemde het motortje prima en in de wagen gevoelsmatig behoorlijk stil, er is probleemloos naar de radio te luisteren zonder een extreme volumestand te moeten kiezen. Wat niet perfect is zijn toch echt de stoelen, Hildo heeft het er al eerder over gehad, de kilometers voelt u voortijdig in uw zitvlak en rug. Dat is een beetje jammer.

Verbruik

Het gasverbruik lijkt te stijgen in de kou, of het ligt ergens anders aan, maar de wagen haalt geen 1:6 meer op een liter LPG, laatst zelfs maar 1:5.6 ondanks een zijden rechtervoet, en in het begin was dat toch nog bijna 1:6.3. Misschien dat ie weer zuiniger wordt wanneer de temperatuur stijgt, hoopt Hildo. Hij is in ieder geval blij dat er geen V8 in het vooronder ligt, dan was het zeker erger geweest.

 

Sneeuwpop

Kan deze 26 jaar oude klassieker tegen extreme winterse omstandigheden?

No problemo, het is instappen en wegrijden. De wagen doet geen slag verkeerd en start probleemloos. 'Zo moet een auto zijn', aldus Hildo, die duidelijk erg in zijn nopjes is met hoe de auto uitpakt.

 

11 januari 2010. Achterbank

Het valt Hildo op dat de achterbank snel vol is, stukken sneller als bij een stationcar. Wat schaatsen, kleding, dekens, schietkaart, een musket en nog wat dingetjes en het zit al bijna tot het dak. Valt een beetje tegen hoor.

Versnellingsbak geluiden?

De laatste tijd is Hildo een soort van schurend geluid gaan horen, samen met een licht rinkelend geluidje. Het rinkelende geluidje gaat weg als de wagen op temperatuur komt. Wat het precies is? Vooralsnog onduidelijk. Onder belasting is het geluid helemaal weg, gas los en het is er weer. Iets met de lagers in de aandrijflijn. Versnellingsbak, aandrijfas? Binnenkort moet de wagen op de brug om geïnspecteerd te worden door iemand met meer kennis van zaken dan Hildo. Dit wordt vast een dure... of zou het meevallen?

Als het de spuigaten uit gaat lopen is het snel over met deze Mercedes, belooft Hildo, een herhaling van de extreme onderhoudskosten van zijn 230S gaat niet gebeuren.

 

29 januari 2010. Op de brug voor versnellingsbak geluiden

Hoog tijd om de wagen eens van de onderzijde te bekijken want de schurende aandrijfgeluiden zitten Hildo lang niet lekker. De monteur stelt vast dat het niet de lagers van de cardanas zijn, maar dat het in de versnellingsbak zit. Binnenkort gaat Hildo naar een hobbywerkplaats waar alleen maar gewerkt wordt aan W126 Mercedessen. Een kleine vergoeding voor het gebruik van de brug en zelf klussen. Specifieke kennis over deze auto is daar in ieder geval in aanwezig. Er werd geopperd dat wellicht alleen nieuwe olie en een filter in de bak nodig is om hem weer als een zonnetje te laten draaien, Hildo wijfelt daaraan, maar de Mercedes 280SE automaatbakken schijnen zeer sterk te zijn. Hildo houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Roest?

Erg goed heeft Hildo zo snel niet kunnen kijken, maar het lijkt aardig mee te vallen. Misschien kan deze auto écht nog wel 10 jaar mee!

 

Heldere tectyl

Hildo heeft nog een bus staan en deze is prima inzetbaar voor wat hulp in de bumper conservatie. Met een beetje geluk komen de chromen gedeeltes van de bumper nu beter de winter door. De rest van de auto begint hier en daar ook al roestbobbels te vertonen, met name bij de spatborden. Er vroeg bij zijn is van belang. Hildo weet nu al wat hij deze zomer gaat doen, behalve zijn Hella Ralley 3000 lampen monteren.

 

 

 

Het zicht vanuit de bestuurdersstoel. Deze S maakt geen probleem van een paar sneeuwvlokjes. Mooie ster voorop, maar er er zo indrukwekkend uitzien als Hildo's oude 230S doet deze 280SE echt niet..

 

3 januari 2010. De Toekomst

Hildo weet niet hoe het u vergaat, maar het jaar 2000 leek al leven in de toekomst, leven in het jaar 2010 klinkt alsof hij zich in de verre toekomst bevindt. Een neveneffect van ouder worden, speculeert Hildo, de jongere garde zal het vast anders ervaren. Deze toekomst ziet er in ieder geval aantrekkelijk uit want een ritje met de Mercedes brengt hem langs een oogverblindend mooie wereld. Wie nog dacht dat het Groninger landschap niet de moeite waard is weet nu beter.

 

RVS kentekenplaathouder

Hildo was het al bijna vergeten te noemen. Hij heeft, voor 9 euro, een RVS grondplaat gekocht voor achter de kentekenplaat aan de achterzijde. Zo, zo, geld er aan het doorbrassen? Nee, Hildo meent dat deze uitgave een noodzakelijk kwaad is. De aansluiting voor de gastank zit weggewerkt achter de kentekenplaat, maar als u de plaat naar achter beweegt, om de LPG vulslang te bevestigen tijdens het tanken, dan drukt de veer het klepje waarop de kentekenplaat zit weer terug. Een voorziening om de openscharnierende klep even vast te zetten ontbreekt. Het ergste is dat de kentekenplaat er van verbuigt, maar nu gelukkig niet meer. De gepolijste RVS houder ziet er mooi uit maar zorgt er met name voor dat de kentekenplaat er niet als een verfrommeld vod uit komt te zien. Dat is niet netjes en past niet bij de klasse en stijl van deze auto.

Voor u het weet denkt een toevallige passant nog dat er een Foute Sjonnie achter het stuur van deze Mercedes zit, dat is natuurlijk niet zo. Klasse en stijl hoor, all the way! Hildo drinkt nu koffie met zijn pink omhoog.

Enne, om nog even op vervelende tankperikelen terug te komen...het losse adapter nippeltje dat, alvorens te kunnen tanken, in de vulopening geschroefd moet worden. Het enige wat nog vervelender is betalen.

 

Bumper roest

Op de Mercedes zitten plastic bumpers, maar die zijn afgewerkt met chromen randen. Hier en daar zijn ze al niet helemaal lekker meer en de aanhoudende sneeuw en pekel doen er geen goed aan. U ziet een voorbeeld op de bovenste foto. En na een flinke handwas om vuil en zout te verwijderen en wat licht schuurwerk met een plastic pannensponsje ziet het er weer netjes uit. Er zit wel een scheurtje in het chroom, het is de enigste niet, en daar komt water en zout naar binnen. De gevolgen laten zich raden. Conserveren is noodzakelijk.

De W126 Hobbywerkplaats - Zutphen

De Hobbywerkplaats in Zutphen. Mercedes Heaven!

Hildo heeft een groot probleem met een schurend geluid in de auto. Automaatbak kapot? Aan zelf sleutelen heeft Hildo meer dan een hekel, een feit dat u wellicht al eens eerder bent tegengekomen op deze website. Helaas reikt Hildo's financiële capaciteit niet tot in de hemel dus als het goedkoper kan dan mag dat best. Gelukkig is er en oplossing, de Hobbywerkplaats. Hier wordt van u verwacht dat u aankomt met een W126 S-klasse en er zelf aan gaat sleutelen. Als u er even niet meer uitkomt dan is advies niet ver weg. Loopt u echt even helemaal vast dan steken de mannen van de Hobbywerkplaats zelfs de handen uit de mouwen om u door het moeilijke moment heen te helpen.

Wat is de drijfveer achter de Hobbywerkplaats?

Danker (380SEL) en Hans (500SE), beide fervente liefhebbers van de Mercedes W126, zijn de mannen achter de hobbywerkplaats. Ongeveer een jaar geleden zijn ze er samen mee begonnen puur uit plezier in de auto. Het zijn geen professionele monteurs, maar gewoon hobbyisten. Ze beschikken desalniettemin over een heel behoorlijke kennis van de W126. Een ruimte werd gehuurd en gereedschap, waaronder twee bruggen, aangeschaft. Lekker sleutelen aan je eigen auto en tevens anderen de mogelijkheid bieden in een professionele omgeving aan de eigen wagen te werken in een plezierige atmosfeer was, en is, de visie.

Betalen doet u uiteraard voor het gebruik van de brug, gereedschap, onderdelen en ook een vergoeding voor de uren die Danker of Hans aan uw wagen spenderen. Evengoed zijn de prijzen niet te vergelijken met een normale garage. Rijk worden? Dat zit er voor de heren op deze manier niet in, maar dat is ook nooit de opzet geweest. Plezier in het sleutelen aan het voormalige topproduct van Mercedes staat altijd voorop. Hij hoopt maar dat dit lovenswaardige concept van de hobbywerkplaats nog maar lang zo mag blijven.

Openingstijden

Zowel Hans als Danker hebben een volledige 'normale' baan, derhalve is alleen op zaterdag de Hobbywerkplaats geopend. Van te voren een afspraak maken is noodzakelijk want... zo groot is de werkplaats nu ook weer niet.

 

Versnellingsbak nog heel, aandrijfas tussenlager kapot

Een schurend geluid is lastig te lokaliseren en een correcte diagnose stellen is ook lastig. Een professionele garagist vermoedde de versnellingsbak. De oplossing van de Hobbywerkplaats was simpel, auto starten, even de wielen van de vloer, automaat in D en luisteren waar het schurende geluid wegkomt. Mazzeltje want het schurende geluid bleek niet, zoals eerst gedacht, de automaatbak te zijn, maar toch luid en duidelijk het tussenlager van de aandrijfas. Dat scheelt alvast de aanschaf van een andere automaatbak.

Dit tussenlager ondersteunt de cardanas halverwege de auto, u ziet een afbeelding hierboven. Het valt niet mee om het plaatje te schieten, want veel ruimte is er niet. U ziet hier de aandrijfas (cardanas) en aan het eind ziet u nog net de houder waarin het niet zo frisse lager zit. De aandrijfas moet gedemonteerd worden. Dat betekent de uitlaat er onder weg en een afdekplaat demonteren. Dan kan de hele as gemakkelijk naar beneden zakken. Deze reparatie is voor een volgende keer, want het tussenlager moet eerst worden besteld.

 

Aandrijfas tussenlager

Er lag toevallig nog een losse aandrijfas in de werkplaats, dus hier het lager duidelijk in beeld. Het lager zelf zit in een rubber en het rubber zit in de beugel die tegen de onderzijde van de auto geschroefd wordt.

 

Danker en de remklauw

Danker bezig met het voorbereiden van de ruil-remklauw die straks links achter op Hildo's Mercedes een tweede leven gaat beginnen.

Honger?

Na een poosje kunt u wel wat trek krijgen. Danker: 'Zeg Hildo, zin in een tosti?' Dat laat Hildo zich geen tweede keer zeggen. Smikkel. Bakje koffie? Slurp.

 

Hans aan de CO

Hier ziet u Hans bezig met het afstellen van de verdamper om de CO op het goede niveau te krijgen. Het CO blijkt veel te laag. De wagen liep verder best goed, maar het stationair toerental was te laag en na een poosje voor het stoplicht begon de Mercedes nog langzamer te lopen en ook onregelmatig te draaien, tegen het afslaan aan. Die tijden zijn voorbij, de motor doet het weer als het spreekwoordelijke zonnetje.

 

Sun auto testkast

Even afstellen en rijden, die tijden lijken voorbij. Zelfs voor de oldtimers in de hobbywerkplaats staat er een bijpassende oldtimer testkast.

 

Kantoor

De nieuwe onderdelen, remschijven en remblokken rondom, wat spoorstangen voor de rammelende voortrein, een tussenlager voor de aandrijfas en twee hardyschijven. Hildo bestelt ze via de Hobbywerkplaats. Danker kan, met behulp van een handig computerprogramma, precies zien welke onderdeelnummers hij dient te bestellen. Wel de kentekenpapieren er even bij want onderdelen voor een Mercedes gaan altijd met behulp van het chassisnummer.

381.103 kilometer

De volgende trip naar Zutphen zal binnen afzienbare tijd worden gepland, het tussenaslager is hoog noodzakelijk en staat bovenaan de lijst. Hildo heeft inmiddels 381.103km op de klok staan, dat betekent dat er alweer tegen de 5000 kilometers met deze oude Mercedes zijn afgelegd. Op het schurende geluid na probleemloos en zonder een wegenwacht nodig gehad te hebben. Kleppen stellen moet langzamerhand ook eens gebeuren, als nu het eens even wat minder koud zou zijn...

 

 

 

 

 

 

 

W126 Hobbywerkplaats

Geopend van 9.00h tot 16.00h, alleen op zaterdag. Afspraak maken is aan te raden. In principe alleen voor de W126 Mercedes S-klasse modellen en... zelf sleutelen is de bedoeling. Behalve eventuele onderdelen hoeft u niets mee te nemen dan uw goede humeur.

Tel.: 06-45.19.06.80

Adres: Kleine Belt 2, Zutphen

Website: Hobbywerkplaats

 

Lachuhh... onder een S-klassuhh

Het sleutel enthousiasme bij de Hobbywerkplaats werkt aanstekelijk. Mocht u het nog niet weten, het sleutelen aan een S-klasse is leuk! Dát had Hildo nooit verwacht, het plezier in de auto stijgt met sprongen. Stiekem vindt Hildo 'm zelfs al leuker dan zijn Volvo 940, die nog steeds met een geschorst kenteken in de tuin staat, alleen zegt ie dat niet zo snel hardop hoor.

 

Hildo en de remklauw

Na een korte proefrit merkt Hans het al snel: 'De achterremmen zijn niet fris. Beter dat we die even loshalen'. Prima idee en als u denkt dat Hildo maar een beetje staat te lanterfanteren met z'n handen in z'n zakken, dan zit u ernaast. Dit is het echte grote mannen sleutelwerk hoor en Hildo doet het zelf! De andere kant ging stukken sneller want daar sprong Hans even bij.

 

Remklauw links achter is een lastpak

De remzuiger aan de binnenzijde zit shocking klem. Tijd voor een revisie setje, of nog makkelijker, een andere remklauw monteren. Die hebben Hans en Danker toevallig liggen. Alleen de remblokken loshalen, valt al niet mee. Het frictie materiaal blijkt letterlijk dunner dan een millimeter, het is hoog tijd voor nieuwe blokken.

Ziet u die gifgroene veren? Het kleurtje is mooi en doorzakken doet ie niet, maar de rijeigenschappen zijn gelijk aan die van een stuiterende pick-up zonder lading in de bak. Hier gaat ook nog eens iets aan gedaan worden.

 

De hardyschijf

Een hardyschijf, Hildo had er tot voor kort nog nooit van gehoord, is een rond ding dat tussen de aandrijfas en de versnellingsbak zit. Het is van rubber en vangt schokken op. Eenzelfde hardyschijf zit aan de achterkant, tussen aandrijfas en differentieel. U raadt het al, als het tussenlager vervangen wordt gaan er ook direct twee nieuwe hardyschijven tussen want rubber is natuurlijk iets wat aan slijtage / uitdroging of hard worden onderhevig is. Geen half werk, deze auto is goed onderhoud waard.

Drie bouten?

Valt het u ook op? De flens van de aandrijfas zit met maar drie, niet al te dikke, bouten vast. Dat zoiets goed gaat, verbaast Hildo... de torsiekrachten die er op uitgeoefend worden zijn natuurlijk enorm.

 

Volle werkplaats

Twee auto's op de bruggen en een derde die de CO afgesteld krijgt. Het wordt al aardig vol. Daarom lijkt het Hildo ook verstandig dat u eerst even contact opneemt alvorens af te reizen richting Zutphen.

Zeurende mensen?

Hildo wil u er nog even op wijzen dat de hobbywerkplaats is wat de naam al zegt. Er wordt hier door twee superaardige en enthousiaste hobbyisten voor hun plezier op hun vrije zaterdag gewerkt. Geen professionele monteurs, maar wel mensen met een bovengemiddeld verstand van deze auto's die u graag met raad en daad terzijde staan, mocht dat nodig zijn. Denkt u te moeten gaan zeuren, drammen of op uw strepen te moeten staan, want of u het gelooft of niet zulke Mercedes rijders bestaan zowaar, dan adviseert Hildo u om af te reizen naar de officiële Mercedes-Benz dealer. Voor een uurloon van, misschien 100 euro?, mag u daar gaan stampvoeten, eisen stellen en op de wijzerplaat van uw horloge tikken. Hildo heeft al snel door dat in de Hobbywerkplaats de sfeer en gezelligheid erg belangrijk is. Een oldtimer heeft u uiteindelijk voor uw plezier en plezier in het onderhoud hoort daarbij, een belangrijk gegeven om lol aan uw hobby te beleven. Dat het soms niet allemaal van een leien dakje gaat, hoort erbij.

Als Hildo wat te sleutelen heeft wat voor hem in de lastige categorie valt, dan weet hij waar hij heen gaat. En u nu ook. Een rit van meer dan 350km, heen en weer naar Zutphen, heeft hij er graag voor over.

 

Zutphen

Na de jongens van de Hobbywerkplaats gedag gezegd te hebben is het tijd voor een stukje cultuur, en dat vindt u in Zutphen met uw ogen dicht. Het is een oude Hanzestad aan de IJssel en een vreselijk leuk stadje met veel grappige winkeltjes, en ruim voorzien van horeca. Veel fantasie heeft u niet nodig en u ziet als het ware de mannen van de Nachtwacht al door de stad stappen. Een bakkie koffie was zo gescoord, een broodje kebab bij de locale Turk ook. Op de markt kocht Hildo wat voer voor de vogels in zijn tuin. Op de foto hierboven ziet u een oude toegangspoort, maar er is natuurlijk veel meer te zien. Ook als u niet aan een Mercedes wilt sleutelen, is Zutphen een bezoekje meer dan waard!

 

Klepbediening W111 230S 1967 (de M180 motor) 120pk

Klepbediening W126 280SE 1983 (de M110 motor) 185pk

Het meest interessante aan een motor zit onder het kleppendeksel. Carburateurs komen op de tweede plaats, ook erg leuk om te kijken hoe geraffineerd het functioneert, maar ze zijn een beetje statisch. Onder een kleppendeksel vindt u toch de meest visueel aansprekende techniek, aldus Hildo, want alles kan bewegen en zelfs als u maar 50 rijdt is het al een drukte van belang daarbinnen. Mooi hè? Jammer dat er altijd een deksel op moet.

 

12 februari 2010. Kleppen stellen

Om kleppen te stellen heeft Hildo geen Hobbywerkplaats of andere hulp nodig. Het is simpel, en bovendien zeer zinvol. Inmiddels al weer 381.478km op de teller dus er is meer dan 5000 kilometer gereden na aanschaf en daarom is het hoog tijd om de klepspeling te checken en kleppen te stellen waar nodig. De vorige eigenaar vertelde het nog gedaan te hebben relatief kort voor de verkoop.

Koud! Windkracht 4 en -2°C.

Het lijkt al wel anderhalve maand te sneeuwen en te vriezen, de weersomstandigheden zijn bar en boos voor een klusje als dit. Helaas, het is geen vrije keuze maar bittere noodzaak voor een langere levensduur. Om de 5000km zijn er altijd wel weer een paar kleppen te stellen, dat was in ieder geval zo met zijn 230S, en met deze Mercedes zal het niet anders zijn tot het tegendeel bewezen is. Met te strakke kleppen rondrijden is funest voor de levensduur van de cilinderkop. De kleppen zullen verbranden, met name de uitlaatkleppen zijn hier gevoelig voor omdat die het heetst lopen, met een onnodig vroege koprevisie als gevolg. Lekker goedkoop rijden op LPG heeft nadelen, en de snel inslaande klepzittingen is veruit het grootste.

Klepdeksel loshalen

Het klepdeksel is eenvoudig los te nemen door de dopmoeren die het vasthouden te verwijderen. Het luchtfilter moet aan de achterkant even losgemaakt worden zodat de carter ontluchtingsslang niet in de weg zit bij het verwijderen van het klepdeksel. Piece of cake, zegt Hildo, zelfs met twee linkerhanden.

 

Mooi plaatje

Gewoon omdat het een mooi plaatje is het klepbedieningsfabriekje nog een keer in beeld. Diep verzonken in de driehoekige gaten in het midden zitten de bougies verscholen. U ziet er maar vijf, de zesde zit net buiten het klepdeksel aan de achterkant van het blok.

 

 

 

 

 

Hoe kleppen stellen?

Kijk eens aan, een close-up van het mechanisme.dat de kleppen bedient op deze 280SE.

A) Stelbout. Hier stelt u de kleppen mee. De klepstel steeksleutel 17 (Hazet 2771 of Stahlwille 3010/17) past er precies op. Door de knik in deze speciale steeksleutel heeft u precies genoeg ruimte om de stelbout te verdraaien. De stelbout schroeft u naar binnen, gewoon rechtsom met de klok mee, als uw klep te weinig speling heeft.

B) Een veer die de sleper (C) op zijn plek houdt, tegen de stelbout (A) aan om rammelen te voorkomen. De veer zit met een clipsysteem aan de stelbout bevestigd. Tijdens het stellen oppassen met de sleutel, hij wil wel losklikken.

C) De sleper, het is geen echte tuimelaar, die contact maakt met de nokkenas en de klep uiteindelijk indrukt.

D) De nokkenas.

E) De ruimte tussen sleper en nokkenas waar u uw voelermaat tussen schuift om de klepspeling te meten.

F) Klepveer.

Het is uiteraard van belang dat de nok van de nokkenas de klep niet indrukt op het moment dat u de klepspeling meet. Als een nok niet goed staat, even heel kort de startmotor het blok iets laten verdraaien totdat de nok vrij is van de sleper.

Klepspeling

Voor de klepspeling houdt Hildo 0.10mm (edit: 0.15mm is beter voor een auto op LPG) voor de inlaat en 0.30mm voor de uitlaatkleppen aan. 0.30mm is iets ruim maar uitlaatkleppen slaan het snelst in en een beetje extra veiligheidsmarge is niet verkeerd.

Drie kleppen te stellen

De speciale klepstel steeksleutel heeft Hildo even geleend van iemand, straks schaft hij zijn eigen aan. De kleppen vallen Hildo mee! Er komen drie kleppen iets te strak uit de klepspeling check. Het gaat om één inlaat en twee uitlaatkleppen.

 

Gasslang & luchtfilter

Of dit de professionele manier is geweest om de motor van LPG te voorzien? Hildo meent dat gaten boren in luchtfilterhuis en door het luchtfilter heen er in ieder geval als prutswerk uit ziet.. Dat er geen betere methode zou zijn als dit, kan hij zich niet voorstellen, maar het werkt.

Tweede bezoek W126 Hobbywerkplaats

27 februari 2010 - Tweede bezoek W126 Hobbywerkplaats

De door de Hobbywerkplaats bestelde onderdelen zijn binnen en Hildo kan deze zaterdag langskomen zodat de nieuwe spulletjes een plaatsje kunnen krijgen op de wagen. Bent u er klaar voor? Hildo wel!

Wat er vervangen wordt

Spoorstang links

Spoorstang rechts

Spoorstang midden

Reactiestang kogels links & rechts

Motorsteunen links & rechts

Tussenlager cardanas

Hardyschijven cardanas voor & achter

Remschijven voor en achter + remblokken

Kost dat?

Alle onderdelen samen iets onder de 500 euro. Inclusief het geld voor het gebruik van de brug, gereedschappen en het werk dat Danker en Hans aan de wagen hebben uitgevoerd, is Hildo aan het eind van de dag in totaal 920 euro kwijt. Duur? Veel geld is het wel, maar dat is niet hetzelfde als duur, aldus Hildo.

Daaroverheen komt nog de 71 euro voor het noodzakelijke uitlijnen van de wagen die hij uitgegeven heeft bij een daarin gespecialiseerd bedrijf.

Hoe de montage is verlopen?

Voor het volledige verslag klikt u hier.

 

 

Met de computer

De meetgegevens van de sensoren aan de wielen worden draadloos in real-time doorgegeven aan de computer. Het programma laat u eerst een bepaald merk en type auto kiezen, in dit geval dus een standaard W126 Mercedes 280, zodat de wielen uitgelijnd kunnen worden volgens de fabrieksgegevens van de fabrikant.

De twee linker blokjes vormen het linker voorwiel, dit is inmiddels binnen de toleranties is afgesteld. De twee (nu nog rode) blokjes zijn het rechter voorwiel, wat nog gedaan moet worden. Wat het blokje in het midden is, weet Hildo niet.

Vervolgens begint de monteur te draaien aan de stuurstangen totdat de vakjes van kleur verwisselen, van rood (fout) naar groen (goed). De blokjes worden groen bij een afwijking van 0,20 graden of minder.

Het rijden: Wat vindt de monteur ervan?

De monteur maakt een proefrit, terwijl Hildo buiten een sjekkie rookt in de zon. Een proefrit is standaardprocedure bij Autoschade Brian. Als er iets niet goed is, kan het worden gecorrigeerd. De monteur komt terug, alles is okay, 'de wagen deint wel wat en zoekt ook een beetje met lengterichels in de weg'.

Ach, kwestie van smaak, want Hildo vindt 'm met de Heavy-Duty Bilstein achterveren stuiteren als een lege pick-up, deinen doet ie echt niet. Dat de wagen erg gevoelig is voor oneffenheden als lengterichels of een naar één zijde afhellend wegdek, is Hildo met de monteur eens. Net of er (te) brede wielen onder zitten, toch is de auto voorzien van standaard 195/65-15 rubber. Hildo betaalt zijn 71 euro voor het uitlijnen, zegt 'moi mejong', stapt in de auto en vertrekt.

Het rijden: Wat vindt Hildo ervan?

De onrust in het stuur bij het rijden over een ribbel is weg, daar had de auto veel last van na montage van de nieuwe stuurstangen. Mogelijk omdat het vergeten was om de stuurdemper vast te zetten, kan gebeuren.

Helaas, nu trekt de auto wel weer naar rechts, net zoals hij eerder ook al deed. Bijzonder dat de monteur dat tijdens de proefrit niet heeft opgemerkt. Onuitgelijnd, met de nieuwe stuurstangen eronder, reed ie wel mooi rechtuit. Hildo weet het ook niet meer, misschien is de hele wagen wel wat krom. Hij heeft het idee dat de auto wel eens een bandenvreter kan zijn en is benieuwd hoe lang de, bij aankoop nog nieuwe, Michelin Energy's het gaan volhouden.

Hildo haalt zijn schouders op. De wagen heeft inmiddels genoeg gekost, er mee blijven emmeren daar heeft hij geen zin in. Zich eraan storen ook niet, want soms zijn de dingen gewoon zoals ze zijn. De wagen rijdt, overigens nog best redelijk ook, en daar gaat het uiteindelijk om. Op naar die vier ton op de teller!

 

7 juli 2010. Prutsen

Omdat het koelwater temperatuur naar onacceptabele hoogten stijgt, lijkt het Hildo het beste om de thermostaat eens te controleren.

 

7 juli 2010. De thermostaat

Het ding leek nog goed, maar niets is zeker. Dus verwijderen om zonder te kunnen rijden. Dat lukt Hildo niet ondanks mep- en breekwerk met een schroevendraaier. De thermostaat lijkt wel vastgelast! Dan de klep maar scheef wegdrukken, hierdoor kan hij niet meer sluiten en blijft ie open staan. Toevallig heeft Hildo van zijn oude 1967 230S nog steeds een O-ring van het thermostaathuis liggen, en... hij past zowaar perfect!

Testrit.

Er lijkt weinig veranderd. Mogelijk is niet de thermostaat het probleem, maar het koelsysteem zelf. Hildo denkt daarbij het eerst aan de radiateur, de levensduur van een radiateur is beperkt. Een originele houdt het het langste uit, een nieuw koelblok iets van een jaar of tien voor ze lek worden. Misschien is deze wel verstopt met kalk? De koelvloeistof zelf ziet er niet uit, een soort van bruin roestwater en dat wijst op nalatig onderhoud. Of zou de koppakking niet fris zijn? Maar olie bij het water ziet hij niet.

Voorlopig is Hildo er even zat van.

 

24 juli 2010. Thermostaatloos

Zonder thermostaat rijden is geen reparatie, het is knoeiwerk. Kan Hildo niets schelen, als het voorlopig maar even werkt, het budget is eindig. De O-ring afdichting werkt niet zonder de thermostaat, dan maar wat siliconenkit. Klaar alweer.

Azijn behandeling

De koeling is nog steeds beneden peil, ondanks de behandeling met azijn, het nieuwe koelvloeistof en zonder thermostaat. Of iets met de kop, iets met de radiateur of misschien iets met de waterpomp, Hildo weet het niet. Rustig rijden scheelt in ieder geval. Moet kunnen, meent hij, althans zolang het niet te warm wordt.

 

24 augustus 2010. De APK bij 391.898km

Nu we het toch over de APK hebben: Hildo denkt 'zinloze geldklopperij onder het mom van veiligheid, bedacht door mensen achter een bureau die niet weten waar een bougie zit'. Voordat de APK ingevoerd werd verongelukten auto's niet massaal door een gebrekkige technische staat, dat gebeurde in feite nauwelijks. Dat was destijds ook al bekend toen de APK er, desondanks, toch doorgedrukt werd. Als u een beroerde auto had, was dat best te zien door de politie die de wagen vervolgens in beslag nam. Is Hildo een paar keer gebeurd, dus het pre-APK systeem werkte perfect.

Kost dat?

Keuring + remleidingen opgeschuurd en in de tectyl gespoten. 125 euro.

 

10 september 2010. Kleppen stellen bij 392.596 km

11.000 km gereden na de laatste keer kleppen stellen. Eigenlijk wilde Hildo dit elke 5000 km doen, maar het valt na die 11.000 km reuze mee. Zowel de in- als uitlaatklep van de vierde cilinder, van voren af geteld, moesten iets bijgesteld.worden. Ze zaten zeker niet dicht. Hildo's theorie, niet harder dan 100 km/h op gas, lijkt aardig te werken met deze 280 motor. De volgende klepbezichtiging is over 10.000km. Kosten van de pakkingset zijn 58 euro, best een stevig bedrag.

 

1) 10 oktober 2010. Lampje stuk

Met de teller op 393.723km begeeft de linker gloeilamp het. Hildo heeft wat last van staar, dus voor een lamp die wat extra licht geeft heeft hij wel wat over.

 

3) 10 oktober 2010. De nieuwe gloeilamp

Met de sluitertijd van de camera kunt u de lamp net zo fel laten schijnen als u wilt, maar daar gaat het hier niet om.

Steenslag

Hildo wil u even laten zien waar volgens hem, gedeeltelijk, een kink in de kabel zit. Het, verder schone, koplampglas heeft duidelijk last van steenslag. Dat verhoogt de lichtopbrengst niet. De blaker (reflector in het ABN) lijkt ook niet meer helemaal perfect. Echt fijne koplampen heeft deze Mercedes sowieso niet, stukken minder dan die van zijn oude Volvo 940 in ieder geval. Een volledig nieuw koplamphuis waaraan alleen de gloeilampjes missen. gaan voor minder dan 60 euro per stuk. Iets om over na te denken, maar momenteel even niet. De lichtopbrengst van het Phillips Vision plus lampje is overigens hoger dan dat van de andere koplamp waarin een merkloss exemplaar zit. Goede investering in een wat duurder lampje meent Hildo.

 

9 november 2010. Let there be LIGHT

De winter staat voor de deur en daarmee donkere tijden. Het nieuwe VisionPlus lampje bracht niet wat Hildo hoopte. Het licht in zijn rechteroog was verminderd tot 20%, maar na een staaroperatie vorig jaar ziet hij nu weer 60%. Wel veel schitteringen in het donker met de nieuwe plastic lens in zijn oog, een beetje als door een bril kijken die vol zit met vette vinger afdrukken. Zijn linkeroog is de fijnste, helaas vorig jaar ook al voor 20% aangetast door staar, blijft nog 80% over. Dus, Hildo's zicht is een beetje knudde. Met name in het donker is het met tegenliggers, een nat wegdek etc, tamelijk summier. Nu weet u waarom Hildo wat met lampen heeft.

High Intensity Discharge ombouwset

HID verlichting is beter bekend onder de naam Xenon. Voor 100 euro is hij de man bij Autoshop Winsum en krijgt een complete H4 bi-xenon ombouwset mee met twee 35W 6000K lampjes. Als het Hildo niet lukt... 'terug komen voor advies hoor, en een jaar garantie heb je ook!', aldus Johnny, de superopgewekte, aardige en van energie stuiterende verkoper.

Nieuwe koplamp units

Voor 107 euro bestelt hij twee nieuwe koplampen voor een S-klasse, inclusief verzendkosten bij Winparts. Imitatie made in Taiwan, dat wel, maar evengoed een prikkie. U weet dat xenon verlichting tamelijk kan verblinden, vooral de ombouwsets omdat ze geplaatst worden in koplampen die oorspronkelijk ontworpen zijn voor halogeen. Behalve schoon is ook helder en steenslagvrij glas een absolute noodzaak, volgens Hildo, om reflecties en irritaties voor het overige verkeer zoveel mogelijk te vermijden, vandaar de nieuwe komplamp units. Hildo denkt aan zijn medeweggebruikers!

Verblindend licht?

Hildo is volledig legaal bezig, een xenon setje monteren mag. Best bijzonder want het feit blijft dat H7 of H4 koplampen niet echt geschikt zijn voor Xenon, het schittert veel extremer dan de projectorlampen van auto's die standaard met xenonverlichting zijn uitgerust. Als deze xenon set, in de Taiwan koplampen, te verblindend is voor het overige verkeer haalt Hildo ze er weer uit. Het moet wel fatsoenlijk blijven.

Het verschil in lichtopbrengst tussen H4 en Xenon?

Hildo gaat foto's maken op een donker landweggentje met een vast ingestelde diafragma en sluitertijd. U ziet het verschil binnenkort!

5 maart 2010 - Voorwielen uitlijnen bij Autoschade Brian

Hildo wist niet hoe het gaat want hij heeft nog nooit een auto laten uitlijnen. Behalve noodzakelijk dus ook interessant. Dit lijkt op echt professionele apparatuur en heeft met een stukje touw niets meer van doen. Het gaat allemaal elektronisch. Aan alle vier wielen wordt een meetkastje aan de banden vastgeklemd, ze zijn voorzien van infrarood-CCD sensoren. De wielen staan op een makkelijk draaibaar gelagerd 'schoteltje' zodat ze gemakkelijk heen en weer gedraaid kunnen worden tijdens het afstellen.

 

Vastzetten

Het stuur wordt met een klem vastgezet en een andere stang houdt het rempedaal ingedrukt. Enne, ziet u het houten stuurtje? Die heeft Hildo laatst met een andere 280SE rijder, met de knip dicht, geruild tegen het originele vrachtwagenstuur.

Dit veel kleinere stuur is beter voor de beenruimte, alleen zijn de instrumenten niet meer zo goed te zien. U kunt niet alles hebben.

 

De meetkast is vastgeklemd aan de band en drie pennen maken contact met de velgrand. Dan moet het perfect zitten... tenzij u een beetje kromme velgen heeft, denkt Hildo, dan wordt het vast een rommeltje.

 

Scheef afgesleten?

Is het een optische illusie of lijkt deze voorband daadwerkelijk al wat meer afgesleten aan de buitenkant?

 

7 juli 2010. Het is zomer!

In de winter ging het prima maar tijdens de wat warmere dagen, momenteel 25 graden, krijgt de Mercedes het Spaans benauwd. Op de meter ziet u iets van 110 graden Celsius staan en dat lijkt te veel van het goede.

Stationair draaien

Dat doet de auto ook al niet meer als het koelwater boven de 90 graden is. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager het stationaire toerental. Gevraagd op een forum, maar niemand schijnt de oorzaak te kennen. De auto wordt langzamerhand een vervelend ding. De temperatuur van het koelwater (vloeistof) heeft bij Hildo nog nooit iets uitgemaakt voor de stationaire loop. Als een auto te warm wordt, raakt ie aan de kook, verder niets. Vast weer iets met onduidelijk sensoren. Om gek van te worden. Volgens Hildo is deze S-klasse duidelijk te oud en te gecompliceerd om nog probleemloos te kunnen functioneren. Op een oldtimer moeten geen sensoren, vacuüm leidingen en ECU's zitten, het geeft niets anders dan een eindeloze stroom ellende. Contactpuntjes en een bobine, dat is je ware.

 

7 juli 2010. Thermostaat deksel

Het thermostaathuis is niet demonteerbaar, het is één geheel met het carter, lijkt het. Het deksel van het thermostaathuis zit met drie boutjes vast. Tamelijk veel kalkafzettingen aan het deksel, dat overigens ook al een keer gelast is.

Azijn

Een goede kalkoplosser is azijn. Hildo lacht om middeltjes als WC-eend en andere varianten. Azijn is milieuvriendelijk, goedkoop en de WC pot en de badkuip worden altijd weer superschoon. Dan moet het ook lukken met een Mercedes, meent Hildo. Vijf flessen azijn, a 50 cent, en de rest bijvullen met leidingwater. Dat is het plan. Even een rondje rijden en het een paar dagen laten inwerken. Het koelsysteem van de Mercedes is daarna vast kalkvrij en citroentjesfris.

 

24 juli 2010. Thermostaat is los!

Met grof geweld lukte het uiteindelijk om de weerbarstige thermostaat uit het huis te verwijderen. Het blijkt gewoon erg klem in het huis te zitten. Zonder thermostaat is de doorstroming in ieder geval maximaal.

 

31 juli 2010. Kajakken in Zweden

In plaats van met de motor ditmaal met de auto op vakantie. Met twee boten op het dak niet harder dan 100 km/h en dat gaat prima. Ook met de koelwatertemperatuur, want echt warm wordt het gelukkig niet. Af en toe moet er een slok olie bij maar de Mercedes legt de 3500 kilometer heen en weer naar Zweden, en zelfs even in Noorwegen, zonder problemen af. Op gas loopt de wagen 1:5.8 op de snelweg, tot het gas op raakt in Zweden en er op benzine verder gereden moet worden. Rustig rijdend op benzine gorgelt de Mercedes iets van 1:7.4 en op een heel rustig gereden stuk, met iets van 70-80 km/h, zelfs 1:8.2. De twee kajakken op het dak vangen natuurlijk wel het een en ander aan wind. Tijdens deze Zwedenrit krijgt Hildo aardig wat last van z'n rug, met dank aan het ten hemel schreiend meubilair. Deze Mercedes een comfortable long distance cruiser? Niet echt.

LPG in Zweden?

Er zijn momenteel 18 LPG stations in Zweden en Hildo is er bij drie geweest. De eerste is gesloten, de tweede heeft een kapotte gaspomp en de derde geen juiste verloopnippel. Prijs bij de laatste pomp zou 7,5 Zweedse kronen geweest zijn, iets van 80 cent volgens Hildo, in ieder geval duidelijk duurder dan in Nederland waar het momenteel 60 cent kost..

Ouderwets pluimen

Dàt wil de Mercedes wel! Als er boven de 100 km/h het gas een poosje losgelaten wordt en er dan weer op gaat, braakt de wagen een fikse blauwe rookwolk uit die de hele weg in een nostalgisch blauwe walm zet. Waar ziet u dat nog? Ach, die goeie ouwe tijd. Vroeger deden auto's dat regelmatig, zeker BMW's op de Duitse autobahn. Inlaatkleprubbers waarschijnlijk, maar zo duur is olie ook weer niet en ´lachen bij bumperklevers´, grinnikt Hildo, die af en toe even het gas onnodig los laat om vervolgens met een brede grijns weer gas te geven. Af en toe moet er een slok olie bij, maar het olieverbruik blijft op zich binnen de perken. Bij terugkomst staat de kilometerstand op 391.625 km en dat betekent dat er inmiddels 15345 kilometers met de wagen gereden zijn.

 

Klepdekselpakking overpeinzingen

Als Hildo ergens mee bezig is dan heeft hij tijd genoeg om iets te overpeinzen want zo snel werkt hij niet. Vaak heeft hij het idee dat hij het zelf beter had kunnen ontwerpen. Ook bij deze Mercedes had het beter gekund, bijvoorbeeld de klepdeksel constructie.

Constructiefout 1: Deze geperst papieren pakking scheurde de vorige keer al bij de klepdeksel demontage. Ditmaal een nieuwe, en een hele tijd voorzichtig krabben om, zonder krabschade, de resten van beide pakkingvlakken te krijgen. Waarom geen dikke rubberen ring die gewoon heel blijft en niet plakt? Had makkelijk gekund, zat bij Hildo's 230S er ook onder, in de 15 jaar tijd dat Hildo die wagen gehad heeft, heeft hij hem nooit hoeven vervangen en het werkte lekvrij. Als er iets veranderd wordt moet dat een verbetering zijn, en dat is deze nieuwe constructie niet.

Constructiefout 2: Bolkopmoertjes gebruiken in plaats van bouten. Dat betekent dat u het klepdeksel niet zo van de kop af kunt schuiven omdat de draadeinden die uit de kop steken, dat verhinderen. Eerst moet het klepdeksel een stuk opgetild worden, maar de slang van de kopontluchting zit klem tegen het luchtfilterhuis en de slang van de airco loopt over het klepdeksel heen.

Uiteindelijk bent u het grootste gedeelte van de tijd bezig om het klepdeksel te monteren, demonteren en pakkingvlakken schoon te krabben. Dat was bij zijn oude 230S niet zo, en dat was bij deze wagen ook niet nodig geweest. Waar het uiteindelijk om gaat, de kleppen stellen, stelt op zich niets voor in verhouding tot de andere werkzaamheden. Hildo's mening? Prutsdesign!

 

2) 10 oktober 2010. Lampje verwisselen

Een ellende met sommige nieuwere auto's, reden genoeg voor Hildo om een dergelijke wagen niet te willen hebben, maar niet met deze Mercedes. Het water en stofdichte kapje losklikken en het lampje verwisselen. U kunt er gemakkelijk bij, en zo hoort het! Uitstekend systeem!

 

6 november 2010. Wegenwacht

Hildo roept de hulp van de wegenwacht niet zo maar in, da's duidelijk. Een groot nadeel aan de ANWB vindt Hildo het hoge muts gehalte van de telefonistes. Net of ze niet echt kunnen nadenken maar van plastic zijn en een van te voren opgenomen bandje in hun rug hebben die begint af te spelen als u ze belt.

Probleem

Een al maanden piepende V-riem, en opeens ziet Hildo dat de temperatuur op +120 graden staat. O, jee. Vast de v-riem geknapt, en die drijft behalve de dynamo ook de waterpomp aan. Auto snel aan de kant en motor uit voordat de koppakking eruit ligt. Verlichting doet het nog wel maar beide indicatorlampjes van de knipperlichten branden beide tegelijk op halve kracht en knipperen niet. Hier is iets niet lekker, de rest van de meters, op de oliedruk na, staat ook op tilt ziet Hildo nu pas. Motorkap open, v-riem zit er nog. ANWB bellen want dit lijkt een 'alles in de war' elektrisch probleem te zijn. Als die uiteindelijk komt kan hij niets vinden. Massaprobleem oppert de wegenwacht. De metertjes staan ineens zomaar weer allemaal zoals het hoort.

Een Mercedes die zichzelf repareert, deze S is een regelrechte topper!

 

19 november 2010. Koplamp montage

Dat de nieuwe vast meer licht geeft dan de oude, daarover lijkt geen twijfel te bestaan. Bijna 400.000km en 27 jaren in weer, wind en steenslag hebben duidelijk hun sporen nagelaten. Vandaag is het een relatief mooie herfstdag, dus een goede dag voor de montage. Verbaast het u dat Hildo het niet lukt? Twee schroefjes bovenop, en een dikke knop aan de zijkant. Dat ziet hij nog wel zitten. De domper zijn de drie schroeven aan de onderkant van de koplamp waar, volgens hem, niet bij te komen is. 'Dit wordt 'm niet.', mompelt Hildo, en sleept de nieuwe koplamp weer mee naar binnen. Het is wat, als u niet sleutelen kunt...

   
 Back to Autoindex    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Onderhoud