HILDO'S MERCEDES 230S          

Hasta La Vista, Baby! 

 Back to Autoindex     Onderhoud 

Update juli 2005

Deze bladzijde is, tot Hildo's grote verdriet, niet meer actueel want De Mercedes, die Hildo 14 jaar trouw gediend heeft, kan worden bijgeschreven in de annalen der vergetelheid. Hildo heeft de oude dame nog steeds maar wegens het hevig voortgeschreden corrosieprobleem nu als tuinornament. Het mooiste van de hele buurt, dat wel!  

Update november 2006

De Mercedes is verkocht. Hildo wil verder niet op nieuwe eigenaar ingaan, want afspraken zijn bij Hildo wél heilig.

       ___________________________________________________________________________________________

Deze afdeling gaat, niet geheel onverwacht, over Hildo's auto! Een glimmend zwarte Mercedes 230S, carrosserie model W111, uit November 1967. Met stuurversnelling want dat was toen modern. Het hart is een 2300cc 6 cilinder in lijn met bovenliggende nokkenas, dubbele tweetraps Solex carburateurs, verbruik 1:7.5 gemiddeld, op LPG want Hildo is niet gek, RVS uitlaatpijp/dempers... en niet vooruit te branden! Maar 's nachts is geen enkele moderne auto haar meerdere... met zes 100W Hella rally lampen op de bumper is er maar 1 Queen of the Road! Aan de kant sukkels! De wagen werd nieuw aangeschaft door de toenmalige directeur van de Nelf verffabrieken in Groningen. Hildo heeft de wagen sinds eind 1991 en is derde eigenaar. Hij lijkt er op een vreemde manier aan verknocht te zijn getuige het feit dat hij het stuk roestend schroot niet al lang verkocht heeft. Intussen wil niemand haar nu nog hebben waarschijnlijk...

Het is zover. De Mercedes op de brug ter beoordeling van 'De Man Die Alles Lassen Kan'. Als dat klaar is kan de Mercedes weer door de, inmiddels meer dan een half jaar verlopen, APK en is Hildo weer gelukkig!

 

"Ha, ha", lacht De Man met bulderende stem, "wat zit jij nou te dromen? Of heb je je ogen dicht?"

'Maar... maar', snottert Hildo met trillende onderlip, 'Ze moet echt weer klaar hoor, want ik wil er nog mee rijden, jarenlang. Want ze is echt nog goed, een geweldig fijne motor zit erin die het altijd doet, een mooi stuur, en, en nog een roestvrijstalen uitlaat en, en ik ben er overal mee geweest... en zo...".

 

Het is voorbij. Het is Hildo duidelijk geworden dat aan zijn gezamenlijke leven met de Mercedes een einde is gekomen. Nog maar eentje... Hik.

 

9 september 2006. De laatste rit.

              ______________________________________________

 

Hildo heeft een tweede hands kast gekocht! En dan blijkt direct de multifunctionaliteit van de Mercedes. Wie wil d'r nog een space auto? 'Ha, ha', lacht Hildo, 'Ikke niet'!

Pompiedomdiedom, het lijkt net op veters strikken, of mandjes vlechten.

 

Ooh when the saints, come marching in, Oooh when the saint... Shiiitt! Een haas!

 

Hildo's 'actie-reactie' theorie houdt in dat je niet mag remmen, en een snelle slalom is ook uit den boze. Sorry kinderen van Nederland.

 

Beetje roest?

Laatst op een parkeerplaats viel het Hildo ineens op dat er iets onder uit de auto scheen te hangen. Oh, het is de kruissleutel maar. Eerdaags laten lassen voor het reservewiel onderweg de benen neemt. Het is wat met die oude dames.

 

Wie zei daar dat ie klein is?

De wagen is verrassend groot. De achterkant van een Mini komt maar net voorbij het voorportier van de Mercedes. Zelfs een kloeke bak als een Volvo Stationcar is korter!

 

Ook als boodschappenwagen voldoet de Mercedes uitstekend. Achter de 85 liter gastank passen makkelijk drie kratten op een rijtje en zelfs dan is ie nog lang niet vol.

 

Nachtelijk plaatje aan de rand van Groningen. De Mercedes erbij en de sfeer van het plaatje wordt naar een nóg hoger niveau getild.

 

U dacht dat een klassieke Mercedes 's winters niet inzetbaar is? Die van Hildo wel hoor! Een klein 250 watt elektrisch kacheltje op het dashboard scheelt ruiten krabben en starten doet de dame gewoon op gas, zelfs als het vriest, vrijwel altijd.

 

Past er achter in uw limousine zomaar een aquarium van 120m op de achterbank? De Mercedes is multifunctioneel, dus Makkie!

 

Kleppen stellen

Hildo is er van overtuigd dat goed onderhoud het halve werk is. Vooral omdat de Mercedes op gas loopt, hebben de kleppen het wat zwaarder te verduren dan die van de benzine variant. De Mercedes heeft een paar jaar geleden een nieuwe kop, nieuwe kleppen en zetels gekregen omdat de kleppen niet meer bijgesteld konden worden. Een klein scheurtje in de cilinderkop vond Hildo niet acceptabel dus een nieuwe kop erop, met nieuwe kleppen en zittingen. Vierduizend gulden(!) lichter, maar motorisch kan de wagen er weer helemaal tegenaan! Kleppen die niet goed meer sluiten zijn verbrand voor je het weet, dus Hildo is er telkens als de kippen bij om een klepje hier en daar wat bij te stellen wanneer er weer vijfduizend kilometer afgelegd zijn.

 

Er ligt een 85 liter LPG tank achterin de Mercedes, en Hildo krijgt er 84.5 liter in. Dat komt omdat hij het drijvertje van de beveiliging heeft omgebogen. Is Hildo gevaarlijk bezig? 'Welnee', zegt Hildo, 'gewoon volstampen die tank en direct gaan rijden. Dan kan dat best. Niet in de zon parkeren met een stampvolle tank natuurlijk, dat is dom'. Met die 84.5 liter komt Hildo tot ruim 600 km ver, op de lange afstand.

 

Zien ik daar wit en oranje?

Stelling: U hebt een Mercedes van 38 jaar oud, die last heeft van een lichte roestuitslag. De APK is daardoor momenteel een klein probleem. Geeft verder niets want u rijdt gewoon lekker op de motor in het rond. Dan besluit u even naar de benzinepomp te gaan om 5 jerrycans met benzine te halen voor de motor. Lekker thuis tanken, wel zo makkelijk omdat u anders elke 2 dagen uzelf bij de benzinepomp helemaal het apezuur staat te trappen voordat de motor weer loopt. Dus even met de APK- loze Mercedes 2 kilometer rijden naar het benzinestation. U heeft getankt en betaald en bent net weer in uw wagen gestapt. Voordat u de contactsleutel om kunt draaien, komt er een politieauto naast u staan. Oeps! U blijft icecool en knikt, met een sympathiek 'mijn auto is apk gekeurd' lachje om uw lippen, de agent vriendelijk toe. De agent knikt vriendelijk terug. Aardige man. Evengoed toch beter maken dat u wegkomt. De politieauto blijft even bij de pomp staan, maar in uw achteruitkijkspiegel turend ziet u dat de politieauto dezelfde route begint te rijden die u net gereden hebt. Net op de politiecomputer het kenteken nagelopen? Dan de afslag naar het dorp, ja die neemt de politiewagen ook. O wee! Wat doet u nu? Er is weinig keus en u stampt dus het gaspedaal tot op de bodem. U heeft immers een behoorlijke voorsprong van wel 300 meter en die zou het gebrek aan paardekrachten onder de motorklep van uw oude Mercedes mogelijk net kunnen compenseren. Dan hoort u de sirene van de politiewagen aan gaan. Tuu taa, tuu taa. Helaas heeft u het gaspedaal al tegen de plank en uw oude Mercedes schijnt over de weg te kruipen, alhoewel het gebrul van de zescilinder u vertelt dat de motor er werkelijk alles uitperst wat er in zit. Gelukkig komt uw dorp nu rap naderbij en u dondert in razend tempo uw woonoord binnen. U rijdt altijd netjes 30 km, maar nood breekt wet. U bent nu uit zicht van de agent. Het is u meer dan duidelijk dat u de politiewagen nooit voor zult kunnen blijven met uw vermoeide Mercedes, dus verstoppen is de beste optie, maar waar? Thuis? Niet verstandig. Eerste weg links, het smalle onverharde paadje van het kerkhof op. Slip, door de bocht. Weer plankgas, bij het kerkhof langs, en dan net achter de bocht de wagen stilzetten. Die is nu niet meer te zien vanaf de straat. Afwachten nu. Gaat dit goed? Ja hoor, het politiemobiel rijdt rechtdoor. 

Ha, ha! Wat is uw leven geweldig! Grijns, fijne Mercedes.

Nu heeft Hildo geen haast meer. Lekker blijven zitten waar je zit, in dit geval achter het mortuarium op het kerkhof. Mobieltjes zijn een uitkomst. Zodoende kon Hildo mooi iemand bellen om te vragen of hij het dorp even wilde uitkammen op een mogelijk ergens wachtende patrouilleauto. Niets te zien, en Hildo kon weer naar huis. Ach, Hildo denkt dat ie evengoed de bekeuring wel thuis gestuurd krijgt maar, een onschuldig achtervolginkje is best wel leuk! Deze bekeuring betaalt ie met een stuk meer plezier. Had u het dan anders aangepakt? Stoppen of zo?

Ha, ha, ha! Natuurlijk niet!

 

Way back in Maart 1992

Hildo had de Mercedes hier nog niet zolang in zijn bezit, pas sinds eind 1991. Wat zag de wagen er mooi uit. Helemaal gerestaureerd, ook van binnen want de witte bekleding was er net nieuw ingezet. Apetrots natuurlijk, dus daar mocht best een foto van. De Mercedes had Hildo geruild tegen zijn Jaguar XJS V12, een 2 deurs coupé. Wel wat stapjes terug maar de Jaguar was wel erg duur in onderdelen, bepaald niet sleutelvriendelijk en had last van een beginnend corrosieprobleem.

 

De kentekenplaat is de enige dissonant. Hier de wagen nog helemaal in originele staat. Inclusief de, erg kleine, originele 13 inch wieltjes. Waarom Mercedes ooit gekozen heeft voor die kleine maat is Hildo nog steeds onduidelijk. Heden ten dage is Hildo's Mercedes uitgerust met 14 inch wielen van een 280S. Ziet er veel beter uit en de motor draait wat rustiger vanwege de grotere omtrek van de banden (185-14).

 Back to Autoindex     Onderhoud 

Hildo kijk nauwlettend toe terwijl De Man zijn inspectie begint. Hildo ziet al wel een beetje roest.

 

'Dit ziet er niet best uit' zegt De Man. 'Hoezo?, vraagt Hildo, dat kan toch allemaal gewoon weer dichtgelast'?

 

"Luister knul", zegt De Man, "Ik wist niet dat je zo aan die auto hing, maar het is echt beter dat je afscheid neemt. Misschien wil je haar nog als donor gebruiken zodat andere oude Mercedessen nog verder kunnen leven"?

"Nee, nee!!", schreeuwt Hildo, "Dat niet, zeg dat nou niet. Ze kan gewoon weer klaar! Toe nou, alstublieft!

Jammerend valt Hildo op de grond en grijpt het been van De Man.

"Alstublieft, alstublieft...."

 

Zie haar eens staan. De arme stumper. Ze rijdt nog steeds als een tierelier maar is oud, afgeleefd en nu uitgerangeerd door de Nederlandse wetgeving. Haar rest niets dan plaats te maken voor de nieuwe generaties zoals Fiat Tipo's, Ford Ka's.en andere nieuwe flitsende modelletjes.

Het is triest, dieptriest.

                    ______________________________________

 

Zeg meneer, gaat dat wel goed zo?

 

U zei? Sorry hoor maar ik ben nog een beetje doof van die klapband laatst. Ach zo... nee dat is geen enkel probleem hoor, ik heb alles onder controle. Alleen die kast een beetje goed klem zetten tegen die andere kast, want ik heb niet zoveel touwtjes, en dan verschuift ie vast niet meer. Het is gewoon een kwestie van techniek. Jaaaah, als je ziet hoe sommige mensen alles vastsjorren voordat ze ermee durven te rijden, dat is niets anders dan onkunde hoor! Actie is reactie enzo, begrijpt u wel?

 

Maar even checken of de boel nog een beetje zit, want Hildo heeft best wel veel verantwoordelijkheidsgevoel. 

Stomme haas ook. Hildo's Gourmet? Hmmm....

 

Alles OK. Als je maar weet waar je mee bezig bent. Wel veel zwaaiende en toeterende mensen onderweg. Vreemd hoor, vindt Hildo. Alsof ze nog nooit een Mercedes gezien hebben. Gaat ie weer!

 

Een Mercedes gaat met de tijd mee. Hier in 2003 kerstuitvoering.

 

Back to the Future!

De Mercedes kan vliegen en heeft geen wielen meer nodig! Of zijn gewoon de tandwielen in de achteras gebarsten omdat Hildo met gierende banden weg wilde rijden? Wat een kluns, klus bedoel ik! Gelukkig heeft Hildo wat hulp van de overbuurman gehad. Hildo heeft geleerd om voortaan rustig weg te tuffen en laat het met gierende banden wegscheuren over aan Chevrolet Corvette's.

 

Tijdens retourtje den Helder op een hete dag in 2004, te hard rijdend, kreeg de oude dame een toeval. Een beetje stoom afblazend stond ze te puffen (zie wolkje onder de bumper). De stakker. Maar een nieuwe radiateur is inmiddels gemonteerd en ze kan er weer met frisse zin tegenaan!

 

Gelukkig wist eerste hulp arts Harald haar even van een serie flesjes wortelsap te voorzien. En ondanks Harald's bedenkelijke blik 'dat wordt 'm niet meer met dat ding',  liep ze weer als vanouds. Geweldige wagen. Ze ziet nu ook weer stukken beter in het donker na de wortelsap.

 

De achterzijde van de Mercedes heeft Hildo wat opgefleurd met stickers van onderdelenleveranciers van Hildo's werk. Leuk hè?

 

Car Hifi

Hier was Hildo druk bezig met de installatie van een Pioneer autoradio met MP3/WMA speler. Paar 9" 3-weg luidsprekers van Infinity erbij. Hildo kijkt niet op een paar centen. Eindelijk super geluid! En dat klopt ook wel... maar alleen als Hildo stilstaat. Zodra de motor gestart wordt kraakt en stoort het dat het een lieve lust is. Hildo is bij diverse auto Hifi specialisten geweest maar niemand die hem kan zeggen wat het probleem is, of wat er aan te doen. Zelfs een directe stroom- en aardedraad naar de accupolen mocht niet baten. Hildo weet het echt niet meer en rijdt sindsdien luisterend naar bandengeruis en de motor in het rond.

 

Ooooh... fantastische techniek!

Klik op de foto voor een grotere afbeelding!

Een fantastisch gezicht en een genot om naar te kijken, vindt Hildo. Voordat het kleppendeksel er na de afstelwerkzaamheden weer op gaat, steekt Hildo altijd even een sjekkie op om even over dit motorisch wonder weg te dromen. Dit motorontwerp, de legendarische en schier onverwoestbare Mercedes 6 cilinder in lijn, zag het levenslicht in 1952(!) als 220 (2200cc). Hildo's Mercedes is voorzien van een 2300cc blok omdat Mercedes in 1965 besloot de motor wat op te boren. De slag bleef identiek en de wagen werd 120PK sterk. Hoewel volgens Hildo alle PK's nu vast niet meer aanwezig zijn, werd ten tijde van introductie de W111 220S in 1959 door de internationale autopers geroemd om zijn goede wegligging en de onafhankelijke wielophanging met schroefveren. De prestaties werden gezien als die van een sportwagen, toen nog wel, met een topsnelheid van maar liefst 170 km/h. Zet de wagen eens naast leeftijdsgenoten als die roestende Fiat 500 met een duizelingwekkende top van 80 km/h? Of een middenklasser als de kontzware VW Kever die er misschien wel krapaan 120 km wist uit te persen? Ha, ha! En bewonder de hypermoderne bovenliggende nokkenas met ketting aandrijving die het honderdduizenden kilometers achter elkaar uithoudt. Niks met elke 60.000 uw distributieriem vervangen omdat anders de kleppen door de zuigers slaan. Niks antieke onderliggende nokkenas met stoterstangen waar de meeste Amerikaanse auto's heden ten dage (!) nog steeds mee rond rijden, zelfs inclusief de Corvette!. Om je dood te schamen. Wie wil er nog zo'n achterhaalde Amerikaan? Hildo niet! En zie de indrukwekkende dubbele dubbeltraps Solex carburateurs met automatische choke. Welk een genot! Merk op de doordachte en daardoor makkelijk toegankelijke verdeler. Geweldig! Hildo schroeft het deksel er maar snel weer op voordat ie echt lyrisch begint te worden. Mooi hoor. Kwijl...

 

Aaaarghh! Krasje op m'n lak! 

Een onvoorzichtig overstekende Citroen BX was de schuldige, laat dat bij voorbaat goed duidelijk zijn! Hildo heeft nog vol op de remmen gestaan, maar het was al te laat. De BX belandde in de sloot en kon worden afgevoerd naar de eeuwige snelwegen. De Mercedes ging richting Hildo's garage, alwaar de wagen na taxatie total loss is verklaard. Evengoed, voor de 7000 gulden die de verzekering van de BX ophoestte kon in 1996 de wagen toch weer behoorlijk opgeknapt worden. Onder andere een nieuwe motorkap, gril, radiateur, spatbord en koplamp en nog wat andere spulletjes werden gemonteerd. De ophanging was niet geraakt en de kreukelzone (Dit model Mercedes, de W111, was in 1959 toen hij uitkwam de eerste auto ter wereld die ermee was uitgerust!) is een stuk steviger dan bij nieuwere Mercedessen. 'Die hadden de kop er scheef voorgehad', aldus Karst, de baas van Garage Molenheem in Ezinge alwaar Hildo sinds 1991 vaste klant is. Daar is Karst heel blij mee. Hij heeft intussen ook al een motorboot gekocht. Of het een en ander van invloed op elkaar is geweest, durft Hildo niet met zekerheid te zeggen.