Hildo's SkyTeam Dax 125cc! (page 1)
Lachen om de benzineprijzen!

 HOME    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Page 5    Page 6    Page 7    Onderhoud   

Brandstof besparen, maar hoe?

Ook Hildo is het lachen vergaan met de huidige benzineprijzen die momenteel tot 1.68 euro per liter gaan, en het eind is nooit in zicht. Hildo's Volvo loopt 1:10 en Hildo's Harley 1:16, als ie niet stuk is. Er moet wel weer gelachen kunnen worden, en daarbij lijkt een zuinig transportmiddel onontbeerlijk. Hildo begint een zoektocht op het wereldwijde web naar De Oplossing. Een fiets of zelfs een brommer valt af, we blijven wl even serieus h?

Zoekterm: Zuinige auto, zuinige motorfiets.

Resultaat: Mmmm.

Als u eerst tegen de 10.000 euro moet investeren om vervolgens wat benzinegeld te kunnen besparen met een 'goedkope' auto is de verhouding niet correct. En als u denkt dat motoren voor arme sloebers zijn, zit u ernaast. Een goede wegenbelastingvrije klassieker op LPG is ook niet goedkoop in aanschaf en in onderhoud valt het tegen. Hildo heeft 15 jaar een Mercedes 230S gehad en heeft het gevoeld in zijn portemonnee. Goedkoop moet het zijn en bovendien zeer zuinig. Gelukkig heeft Hildo De Oplossing gevonden!

Honda Dax

De halve wereld kent ze, de Honda Dax. Het kleine brommer gedrochtje uit de Honda fabrieken uit eind jaren 60 en jaren 70. Poeplelijk ding, daar kunt u niet omheen... maar misschien was dat wel net z'n charme. Nu speelt nog een andere factor mee: Zuinigheid! Honda 4-takt brommertjes waren ook vroeger al superzuinig, wel 1:70. Laat een Chinese fabrikant, Skyteam, nu net een goedkope 1:1 imitatie Honda Dax maken. De Skyteam Dax is leverbaar in 50cc en een 125cc motorfiets versie. Een 50cc brommer valt af, dus Hildo gaat voor de 125cc big block replica Dax.

Met een krap budget de snelweg op, het kan!

 

Proefrit

De verkoper heeft net een korte proefrit gemaakt met de Dax en alles werkt. 'Nog wel even thuis alles nalopen, want soms is niet alles vastgedraaid'. Hildo vindt het allemaal prima. Nu even snel op naam zetten, dat wordt ter plekke geregeld in de winkel, betalen en mee naar huis dat ding!

 

Vastzetten

Hildo heeft goed geluisterd naar de verkoper en loopt hier de nieuwe Dax even na. Het moet gezegd, vrijwel alle bouten en moeren zaten al fatsoenlijk vast.

 

Versnellingen

De Honda Dax, en dus ook de Skyteam, is voorzien van 4 versnellingen. De vrijloop vinden tussen de 1e en 2e versnelling valt niet mee. Het bakje schakelt ook wat hakerig, maar als u eenmaal rijdt is het goed te doen. Elektrisch starten kan overigens ook in de versnelling, wel even de koppeling intrekken natuurlijk.

 

Rijden. De eerste indruk

Hildo is goed gemutst, dat ziet u. Dat komt omdat de Dax beter zit dan u in eerste instantie zou denken, beter dan Hildo's Harley eigenlijk. Daar is de grote, maar wel iets te zachte, buddyseat debet aan. Er is meer ruimte voor Hildo's 1.91 meter dan u voor mogelijk houdt. Het rijden zelf is wat wiebelig. Kleine wieltjes en met 74 kg natuurlijk stukken lichter dan de Harley waaraan Hildo gewend is. Evengoed duurt het niet lang voordat het al wat stabieler lijkt te rijden. Het uitlaatgeluid is zeer stil, maar het aanzuiggeluid van de carburateur niet. Lijkt wel of er helemaal geen filter in zit. Vroooaaarrrrr, daar gaat de Dax! Leuk hoor, maar of ie goed filtert? Misschien toch maar zo'n imitatie K&N filter erop? De eerste, zeer korte, versnelling is naar beneden, de rest omhoog.

Overdrijvende snelheidsmeter

De snelheidsmeter overdrijft behoorlijk, de kilometer teller (afstand) doet het wel heel redelijk. De aangegeven snelheid delen door 1.4 en u heeft de echte snelheid. Met een kleine 50 km/h (35 km/h) kunt u al netjes in z'n vier rijden. Rond de 60 km (43 km) lijkt het motortje het prima naar z'n zin te hebben, maar ook bij 70 km (50 km) gaat het nog prima. Harder gaat Hildo niet, want de motor moet wel eerst ingereden worden. De topsnelheid van een 125cc Dax ligt volgens de verkoper tegen de 100 echte km/h, maar die snelheden worden voorlopig nog niet gereden en bovendien zullen met die snelheid vast geen zuinigheidsrecords meer neergezet kunnen worden.

 

Behalve de hippe uitlaat ziet u hier ook het achterwiel. Voorzien van een ietwat sponzig aanvoelende trommelrem en... zelfs voetsteunen voor een duopassagier!

 

Spatlapje aan het verchroomde spatbord en een echte schijfrem op het voorwiel. Ziet er zeer netjes uit en remt... vet gaaf ook nog.

 

De bevestiging van het stuur... een bijzondere constructie is het wel. Verder niets mis mee, afgezien van het feit dat beide stuurhelften niet helemaal symmetrisch zijn.

 

U mag lachen, Hildo deed dat ook. Dit is het kromste gedeelte van de Skyteam. Maar het lijkt erger dan het is. Het is voornamelijk het bagagerekje dat er scheef opzit, de rest valt mee. Het rekje recht zetten wil niet, want de bevestigingspunten zitten nu eenmaal zoals ze zitten. Hildo gaat zich er niet druk over maken. Het zit vast, is goed dus.

 

 

 

De linkerkant van het blok. Voor de ingewijden herbergt deze oude Honda techniek geen geheimen, maar voor Hildo is het onbekend terrein. Het luchtfilter staat op de nominatie om vervangen te worden. Dit filter glimt mooi, maar of ie ook goed werkt is de vraag. Hildo heeft er weinig vertrouwen in.

 

De situatie onder het naar voren opgeklapte, afsluitbare, zadel. U vindt hier geen extra bergruimte. Als u wat mee wilt nemen moet het op het bagagerekje passen. De Dax is voorzien van een 12 volt installatie en voorzien van een gesloten, en dus onderhoudsvrije, accu. Aan de voorkant vindt u de dop van de benzinetank, die Hildo even met een schroevendraaier en hamer moest bewerken voor dat hij vast te zetten was. Er past 2.4 liter benzine in de tank volgens het instructieboekje, waarvan ongeveer een halve liter reserve. Zelfs bij een zuinig vervoermiddel is 2.4 liter tankinhoud niet veel. Wat Hildo betreft een serieus minpunt aan de Dax, want dit is toch een sterk actieradius beperkende factor als u er dagelijks mee wilt gaan rijden staat u om de haverklap bij de benzinepomp. Rechts op de foto ziet u een klein zwart kastje, de knipperlicht automaat. Wat het geribbelde aluminium ding is weet Hildo niet, maar hij denkt een spanningsregelaar.

Zaterdag 12 juli 2008: Hildo eerste nieuwe motorfiets... sinds 1981.

Hildo's eerste nieuwe motor was een Yamaha XS 1100 in 1981. Die liep 1:12, maar het benzine verbruik was geen belemmering. Nu, 27 jaar later, een situatie die niet veel voorkomt: Hildo koopt een nieuwe motor! De Skyteam Dax is aangeschaft bij Loef Bromfietsen in Houten. De enige die de Skyteam Dax verkoopt, in ieder geval de enige die Hildo zo snel kon vinden. Nu weet Hildo dat er ng goedkoper aan te komen is... beetje balen ja. Er waren die dag al acht Daxen verkocht bij Loef, en dit was de laatste 125cc motor Dax. Hildo had liever een fel gele of fel groene gehad, maar er was niets meer te kiezen. Zwart of zwart dus. Een brommer Dax kost 999.-, en in krat 899.- De motor Dax gaat bij Loef voor 1395.- euro of 1295.- in krat. Ondanks Hildo's weerzin tegen sleutelen, wilde Hildo de krat versie. Maar die was er niet meer. Dus gematst met een kant en klare voor de krat prijs. Dt is toch netjes! Zelfs al voorzien van echte Honda stickers! Lijkt ie net een originele!

 

Naar huis

De Skyteam Dax past zo maar achterin de Volvo. Handige auto, alleen lust ie wel wat. Maar dit is voorlopig de laatste grote benzine uitgaaf, daar gaat dit Daxie voor zorgen.

 

Kicken

De Dax is voorzien van een elektrische startmotor, maar ook van een echte kickstarter. Dat moet Hildo wel liggen, als kickstartende Harleyrijder. Valt toch tegen, al kickend krijgt Hildo hem niet aan de loop. Maar met de startknop gaat het prima.

 

Instructieboekje

Hier moet u zich niet te veel van voorstellen. Het is 43 bladzijden dik, maar heeft dezelfde uitstraling als de Skyteam Dax zelf. Het is het nt niet helemaal. Veel rammelend Engels. Voorbeeldje? In het voorwoord op de eerste bladzijde:

Skyteam Motorcycle, famous for it's reasonable design, advanced process and beautifull appearance, are sold well at home and abroad, and are highly appraised by old and new customers. Skyteam motorcycle, as an ideal riding tool instead of walk and a light-duty transportation tool, will provide happiness for your work.

Yeah, yeah whatever, denkt Hildo, als ze maar beter motorfietsen kunnen bouwen dan Engels schrijven anders ziet het er niet best uit. Hoe hij ook zoekt, Hildo kan niet vinden hoe de versnellingsbakolie te controleren... totdat hij erachter komt dat dit blokje gebruik maakt van gecombineerde motor/versnellingsbakolie. 'Dat is bij m'n Harley niet zo hoor', verdedigt Hildo zich.

 

De meest attractieve kant van de Dax, de rechterkant. Komt door die mooie uitlaat, meent Hildo.

 

Het standaard bagagerekje is een hele fijne, want daar passen precies een broodtrommeltje en regenkleding op. Luxe!

 

De linkerzijde ziet er, in tegenstelling tot de rechterkant met uitlaat, nogal kaal uit.

 

Aanschouw de maagdelijke kilometerstand! Hildo heeft al 8.9 km afgelegd, maar dat zullen er snel meer worden. Het teller- en koplamphuis is n geheel, tamelijk normaal in de tijd dat de Dax voor het eerst ten tonele verscheen, ergens in 1967 dacht Hildo. Het koplamphuis zelf lijkt even met een slijptol bewerkt te zijn, u ziet het bovenop in het midden. Ook zit alles niet perfect recht. Dat is typisch voor de afwerking van dit brommertje... ehhh, motorfiets. U moet niet te precies kijken, anders ziet u overal wel wat. Hildo vermoedt dat de afwerking van de originele Dax beter was, maar een originele Dax gaat voor een hl andere prijs.

 

Het motorblok

Het typische Honda, okay Skyteam dan, motorblok. Het is gebouwd volgens de blauwdrukken uit de Honda fabrieken en het betreft dus een chte 1:1 kopie waarop originele Honda onderdelen ook passen. Het ziet er net zo uit als het 50cc blokje, alleen is de cilinder duidelijk een stukje groter. De boring is 52.4mm x 57mm slag, inhoud 123cc, compressieverhouding 9:1. Het blokje levert 6kw (8.2 pk) bij 7500 toeren. Op het kentekenbewijs staat overigens 5kw (6.8 pk), maar dat kan best met afrondingen te maken hebben. Koppel 8.3Nm bij 6000 toeren. De carburateur is een 22 of 24mm Mikuni. De ontsteking is elektronisch (CDI), dus onderhoudsvrij. Aan de voorkant van het carter, direct onder de cilinder, ziet u de startmotor.

Opvoeren?

Het begint Hildo al te kriebelen. Deze Dax is hartstikke leuk, en u kunt er van alles voor krijgen. Inclusief beter ademende uitlaten en luchtfilters, dikke carburateurs en snelle nokkenassen. Hmmm... Toch maar niet, Hildo is volwassen en verstandig. Zijn opvoerjaren zijn voorbij!

 

De carburateur is een eenvoudige, met een ronde gasschuif, van Mikuni. De enige verstelmogelijkheid aan de buitenkant is het stationaire toerental. Een luchtmengselschroef lijkt te ontbreken, en dat is wel heel goedkoop. De choke is wel mooi, geen klep, en hij is mooi traploos te verstellen. En u heeft hem nodig ook, als het machientje koud is. De afstelling is iets waar Hildo echt mee aan de gang moet, want die lijkt nergens naar. Het is echt happen naar benzine in het middengebied en als er iets is waaraan Hildo een hekel heeft is het wel slechte of slecht afgestelde carburateurs.

 

Hildo's eerste conclusie

Het lijkt van een afstandje heel wat maar de Skyteam Dax is goedkoop, en dat is aan van alles te zien. De pasvorm, afwerking en nauwkeurigheid (slordigheid) waar mee deze machine gebouwd is, is niet van Japans niveau. Ook over de uiteindelijke kwaliteit twijfelt Hildo. In hoeverre deze 125cc Skyteam Dax een betrouwbare metgezel is, zal moeten blijken. Toch is het niet allemaal kommer en kwel want de prijs is beduidend lager dan die van een Japans machientje. En bovenal... het is een knuffeltje!

 

 

 HOME    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Page 5    Page 6    Page 7    Onderhoud