Hildo's Skyteam Dax 125! (page 4)
Na 5000 kilometer!

 Back to motorindex    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Page 5    Page 6    Page 7    Onderhoud   

8 november 2008. Hildo's conclusie na 5000 kilometer?

Ruim 5000 kilometer op de Dax teller, en die zijn allemaal afgelegd zonder onderweg ergens te blijven staan met pech. Betrouwbaarheid van zijn Dax? Hildo is dik tevreden.

Motorblok trillingen

Het blokje is merkbaar rauwer gaan lopen. Blokje losgelopen? Nee, de blokbouten zaten nog prima vast. Vanaf 100km/h op de teller (71km echt) draait ie wel weer trillingsvrij, maar daaronder is het nu echt wat minder. Hildo zit te denken aan hoofdlagers van de krukas, of een big end lager van de drijfstang, wat niet helemaal lekker meer is. Hopelijk ziet ie dat allemaal veel te dramatisch. Vooralsnog doet het motorblokje het nog steeds even betrouwbaar als voorheen.

De Dax en de Winter

Slechte combinatie meent Hildo. Er is veel regen en soms klei op de weg. Ook veel wind. Gladde straten en veel wind maken maken van het Dax rijden een stuk riskantere bezigheid dan in de zomer. Hildo vindt het motorfietsje te instabiel en te weinig grip hebben voor dagelijks gebruik in de winter. De 35/35 Watt koplamp geeft te weinig licht tijdens inktzwarte nachten in combinatie met regen en tegemoetkomend verkeer en Hildo ervaart het rijden onder dergelijke omstandigheden als verre van prettig. De oplossing? Hildo rijdt nu gewoon weer met de Harley, dat rijdt stukken stabieler en daar zit wél een koplamp op met een fatsoenlijk H4 unit van Hella met een goede kwaliteit lamp. Misschien is dit binnenkort ook een goede, en veilige, verbetering voor de Dax.

Meer kilometers op de Dax? Die komen er wel, maar het gaat nu echt niet zo hard meer. Zoals gezegd, voor dagelijks gebruik buiten de zomer vindt Hildo de Dax niet echt geschikt. Wat ook meespeelt is dat Hildo niet in een stedelijke omgeving woont. Daar was de Dax stukken beter tot z'n recht gekomen.

 

28 November 2008. H-4 verlichting - Let there be LIGHT!

Met sterke wind, modder en gladheid pakt Hildo liever zijn Harley dan de Dax. Met relatief goed weer is het in de winter ook nog eens vaak stikdonker op het Groningse platteland, en daar gaat hij nu iets aan doen. Een betere verlichting op de Dax! Xenon verlichting valt af, van de huidige wereldwijde krediet crisis bent u op de hoogte, en daar komt Hildo's persoonlijke krediet crisis-je nog eens bij. Een Bi-Xenon lamp, die u kunt schakelen tussen hoog en laag licht, smakken licht maar die zit zo maar tegen de 200 euro zag Hildo ergens. Bovendien wordt bij Xenon (HID of High Intensity Discharge) verlichting ook nog een zogenaamde ballast bijgeleverd. Een ballast is een noodzakelijk elektronisch kastje die voor de aansturing van de Xenon lamp zorgt. Dat kastje moet wel ergens ondergebracht worden en op de Dax is er niet veel ruimte om het mooi weg te werken. Dus, goedkoop moet het zijn en er strak uitzien, maar wel behoorlijk watt licht voor de centen anders heeft de investering weinig zin. Hildo kiest daarom voor een H-4 halogeen lamp..

De koplamp units. Foto hierboven: Links standaard, rechts de nieuwe H4

Een H-4 lamp past niet in de koplamp unit van de Dax. Een koplamp unit in de maat 5 3/4" voor H-4 is hetgeen u moet hebben. Past perfect in de Dax behuizing! Ze zijn er van Hella, Hildo heeft er al meer dan 20 jaar eentje in zijn Harley, eveneens in de maat 5 3/4", en ze zijn uitstekend maar duur. Voor de Dax heeft Hildo een unit van het merk 'Jute' wat goedkope import is maar, niet onbelangrijk, met 25 euro ruim de helft goedkoper dan Hella. Deze goedkopere Jute is wél gewoon gemaakt van echt glas en een echte metalen verchroomde reflector. Deze reflector glimt al stukken beter dan de standaard plastic Dax reflector, die overigens ook van het merk Jute is. Kijkt u maar eens naar de foto hierboven, en nee... de standaard Dax reflector is niet vies maar gewoon stukken slechter.

 

In het koplamphuis

Hier zitten genoeg draden in, volgens Hildo. U moet weten, Hildo is een beetje allergisch voor bedrading en wat hem betreft kan het nooit te weinig zijn. De draden van de oude lamp unit afknippen en u bent klaar voor de transplantatie. De kleurcodes in het koplamphuis van de Dax komen niet overeen met de kleurcodes op de stekker die op de H4 lamp zit. Die chinezen ook, vast kleurenblind!

De Kleurcodes in het Dax koplamphuis

Geel = groot licht

Roze = dim licht

Groen = aarde

Bruin = stroom voor stadslicht

Groen = aarde voor stadslicht

 

Simple is best! Beep the rest!

De draden verbindt Hildo met gewone simpele stekkertjes. Natuurlijk kan het allemaal veel mooier, maar niet eenvoudiger en nauwelijks goedkoper. Iemand die zegt dat deze stekkers niet goed werken? Daar is Hildo het echt niet mee eens hoor! Dit blijft het jarenlang doen in de afgesloten omgeving van een koplamp. Bent u wel bang voor vocht? Krimpkous gebruiken en uw verbindingen gaan net zo lang mee als die veel te dure sjieke fabrieksstekkers, aldus Hildo, 'en bovendien zijn dit stekkers voor de échte kerels, echt waar! 'Ha, ha', lacht hij, 'Ik weet wat ik doe hoor!'

Tuurlijk Hildo, tuurlijk...

 

De lichtopbrengst!

Deze foto's zijn allebei gemaakt met een diafragma van F5.6 en 1.5 seconde sluitertijd, vervolgens zijn in Photoshop beide foto's identiek 17% (helderheid) en 64% (contrast) bijgewerkt om een min of meer realistisch beeld te krijgen.

Wat Hildo direct al opviel, het dimlicht lijkt veel feller dan grootlicht. U ziet het erg duidelijk op de foto maar ook in het echt is, weliswaar niet zo extreem, maar toch verschil te zien. Hoe dat kan? Hij heeft geen idee of het aan het lampje of aan de lampunit ligt. Hetzelfde effect bij projectie op een muur van dichtbij. Vreemd.

Dimlicht

Zeer helder en een gigantische verbetering ten opzichte van de originele Dax verlichting. Dit is de belangrijkste stand. Met tegenliggers heeft u toch geen grootlicht aan. Hildo is Super Tevreden over de dimlichtstand!

Grootlicht

Niet perfect, maar wel een sterke verbetering ten opzichte van de originele Dax verlichting. Dat de lampunit goedkoop is, ziet u duidelijk op de grootlichtstand. Niet super fel, maar misschien ligt het aan het lampje. Tevens behoorlijk wat vlekkerig strooilicht en de gehele lichtbundel wijst naar naar links. In het echt is dit duidelijk waarneembaar. De Dax koplamp zit er toch tamelijk recht op. Een Hella lampunit geeft wel een mooie rechte, ronde en een veel verder priemende grootlichtstraal en dat vrijwel zonder vlekken. Maar ja, die is wèl duurder.

Nadelen?

Tijdens het schakelen tussen dim/grootlicht en weer terug valt het licht kort even helemaal weg. Het laadsysteem van de Dax heeft het er erg moeilijk mee. Als het remlicht aangaat, vermindert dat duidelijk de lichtopbrengst van de koplamp, ook bij een hoog motortoerental. Wanneer de knipperlichten werken, knippert de koplamp een beetje mee. De accu levert de stroom voor zowel knipperlichten als remlicht. De accu lijkt het langzaam op te geven, ook al voor de H4 conversie, dus de invloed van het inschakelen van remlicht en of knipperlichten is daardoor duidelijker te zien aan de lichtopbrengst van de koplamp. Of er überhaupt genoeg stroom overblijft voor het goed bijladen van de accu? Het lijkt erop dat er wel meer stroom bijkomt. Nameten? Helaas, Hildo's multimeter is stuk.

 

Bevroren carburateur

Andere Daxen schijnen er geen last van te hebben maar met Hildo's Dax, in combinatie met temperaturen net boven het vriespunt en de Mikuni VM26, lijkt het niet goed te gaan. De carburateur bevriest! De motor begint te haperen als een neerstortende dubbeldekker en soms vriest de hele gasschuif zelfs vast. Laat maar, meent Hildo. Zo wil hij niet rijden en laat daarom zijn Dax gewoon staan tot de temperaturen wat gestegen zijn. 1-0 voor zijn Harley, want die heeft er geen last van. Maar de Harley is intussen gewoon weer stuk dus wat dat betreft is de score weer 1-1 en rijdt Hildo voorlopig even met zijn benzineslurpende Volvo...

Die doet het wel!

27 mei 2009. Gaaaap... weer wakker!

De Dax heeft afgelopen winter gewoon stil gestaan. Hartstikke leuk ding, maar wel voor in de zomer, wat Hildo betreft in ieder geval. Direct al na een paar trappen kwam de Dax na z'n winterslaap tot leven. Prima motortje! De eerste kilometers waren even wennen want in verhouding tot de in februari 2009 aangeschafte BMW K1100LT, waar Hildo de laatste tijd mee gereden heeft, voelt de Dax opeens weer erg wiebelig en instabiel aan. Hildo heeft intussen alweer een paar Dax kilometers achter de rug, waaronder een toerrit van 150 km afgelopen weekend door het uitgestrekte Groningse landschap. De Dax doet het wonderbaarlijk goed en Hildo hoefde, behalve de ketting invetten en de bandjes oppompen, verder niets aan het machientje te doen. Zolang er maar benzine in zit, kunt u rijden tot u er een blikken kont van krijgt. Het oliepeil, het is 1000 km geleden ververst, lijkt nog niets te zijn gedaald. Hildo is, in ieder geval op dit moment, super tevreden met de Dax.

 

26 september 2009. Gesmolten

Hildo is naar een schietwedstrijd geweest, en heeft een tweede prijs gewonnen. Mooi natuurlijk. De prijs in een sporttas achterop en rijden maar. Dat toen door het gewicht van de tas het rubberen steeltje van het knipperlicht doorboog en aldus voor de Faddybike uitlaatpijp kwam te zitten, kreeg Hildo te laat in de gaten. Hier ziet u het resultaat. In de tas zit een gat en het knipperlichtje vertoont lichte smelt verschijnselen. Gelukkig werkt het knipperlicht nog steeds. Hildo doet er verder niets aan, behalve goed in de gaten houden wat er met het knipperlicht gebeurt als ie nog eens wat achterop bindt.

 

18 oktober 2009. Olie verversen

U ziet het. Hildo is weer aan het olie verversen geslagen. Er zijn weer 2500km verreden sinds de laatste verversing. Voor 12 euro een nieuwe lading Shell Advance VSX halfsynthetische olie voor motorfietsen, van de lokale benzinepomp, en het is weer in orde.

Onwaarschijnlijk olieverbruik

Van de liter olie die hij koopt gaat net niet alles in het blok, iets van 800cc. Blijft 200cc over en dat wordt niet helemaal verbruikt. Het oliepeil zal iets lager zijn bij verversen dan nadat het net ververst is maar Hildo weet zeker dat, zelfs in het meest ongunstige geval, de Dax een olieverbruik heeft van minimaal 1 liter op 10.000km en hoogstwaarschijnlijk zelfs nog zuiniger. De Dax heeft daarmee in één klap twee records te pakken. Het is zowel het meest benzinezuinige als oliezuinige vervoermiddel dat Hildo ooit heeft gehad..

 

23 maart 2010. Nieuwe roest

De Dax heeft de hele winter binnen gestaan in Hildo's onverwarmde schuur, er is niet mee gereden en de motor heeft nog nooit pekel gezien. De schuur is voorzien van een nieuw dak maar de luchtvochtigheid is af en toe wel hoog, iets wat voor het Chinese machientje klaarblijkelijk ook al genoeg is. De linker voorvorkpoot vertoont nu behoorlijke roestpikken, die had Hildo vergeten om in de olie te zetten. U ziet het resultaat van deze nalatigheid op de foto hierboven. Hij hoopt maar dat de vork nu niet al te snel begint te lekken. Roest op het verchroomde achterspatbord komt zelfs dwars door de blanke tectyl heen. Het chroom bladert van de aluminium klepsteldopmoer af die in het kleppendeksel zit. Kortom: niets nieuws onder de zon. Het lakwerk ziet er overigens nog steeds goed uit, op een paar spikjes na op een paar plaatsen. Wilt u een Skyteam netjes houden, dan moet ie eindeloos vertroeteld worden, en Hildo heeft wel wat beters te doen. Periodiek onderhoud en verder alles vettig en zo goed mogelijk in de tectyl en olie houden, is waar hij de streep trekt.

 

22 april 2010. Kleppen stellen

Met de teller op 8129 kilometer is het tijd om kleppen te stellen. 'Tjonge', denkt Hildo, 'die dop heeft er ook al eens beter uitgezien'. Gelukkig wordt hij hier niet verdrietig van, zou dat wel zo zijn dan was de Dax één groot tranendal..

Na ruim 7500km is de inlaatklep nog prima, maar de uitlaatklep staat duidelijk te strak. Het instructieboekje van Skyteam zelf zegt elke 2000-3000 kilometer kleppen stellen, en dat is vast beter. In het vervolg gaat Hildo, tezamen met de oliewissel, de klepspeling afstellen. In de praktijk is dat elke 2500km..

 

25 juni 2010. Nieuwe ContiTwist 110/80 -10 TL 63L M/C achterband

De versleten Michelin S1 ziet u links staan,  er is 5820 kilometer mee gereden. Niet slecht want de originele bami band hield het maar 3500km vol. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat toen de originele, vreselijk stuiterende, schokbrekers nog gemonteerd waren. Nu een Conti Twist erom want hij is met, afgerond, 28 euro niet duur en het is nog een fatsoenlijk merk ook. Profiel lijkt diep dus misschien wel lekker veel kilometers.

Voorband

Door de bouwwijze van de Dax komt er heel weinig druk op het voorwieltje. Van enige slijtageverschijnselen is aan het originele bami bandje is, zelfs na ruim 9000km, weinig tot niets te zien. Misschien kan ie wel de levensduur van de Dax mee. Uitdrogingsverschijnselen zullen de ware levensduur van de voorband wel bepalen vermoed Hildo.

Ketting: U kent Hildo's systeem, tandwielen laten zitten en de ketting op tijd verwisselen, in ieder geval voordat hij te ver uitrekt en de tandwielen begint op te vreten. Zo kunt u minimaal 2 kettingen op 1 set tandwielen rijden. Nu komt er de derde nieuwe ketting op, de tandwielen blijven nog een ronde zitten want ze zien er nog redelijk uit. Bij een locale Groningse scooterboer een nieuwe ketting gekocht voor 10 euro, inkorten tot 84 schakels en klaar. De helft goedkoper als een D.I.D ketting, maar de kwaliteit zal vast wat minder zijn. Ach, er zitten vast een paar duizend in, meent Hildo, de originele China ketting was ook goed voor 3900km. Een D.I.D. doet het in ieder geval niet een keer zo lang, maar ze zijn wel een keer zo duur.

 

Remvoering

Als het wiel er toch uit is, foto van de remvoering. Ziet u het? Nog hartstikke dik dus die kan nog tijden mee.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olie verversen

Na 5000 kilometer is het weer tijd voor een onderhoudsbeurtje. Er zit niet veel olie in het blok dus op tijd vervangen mag best. Elke 2500km nieuwe olie van goede kwaliteit lijkt Hildo een goede investering. Wederom valt de keus bij de local benzine pomp op 10W40 halfsynthetische olie voor motorfietsen. Twaalf euro verder voor een liter en er gaan maar 800cc in het blok. De volgende 2500km zit Hildo weer gebeiteld.

 

Elektrisch starten? Echt niet!

Dat wil niet meer als de temperatuur zakt, onder de 10 graden is het echt voorbij. De accu is niet groot, en het is zeker geen topkwaliteit, maar zolang er nog gewoon mee te rijden is blijft ie mooi zitten. Hildo gebruikt de kickstarter wel, en daarmee is de Dax prima aan de praat te krijgen. Als het motorblokje eenmaal warm is lukt het elektrisch starten wel weer.

 

De lampen

Nu moet er nog een lampje in. Links ziet u de nieuwe H4, rechts de zielige Duplo van de standaard Dax koplamp. Sneu ding hè? Goed voor de glasbak!

Duplo (standaard Dax)

De Dax koplamp unit, zowel reflector als 'glas', zijn beide gewoon van el cheapo plastic. Van Duplo verlichting springen de tranen u in de ogen, tenzij u direct uit de jaren 70 komt en niet beter weet. Destijds waren alle voertuigen nog voorzien van de Duplo 35/35W gloeilampen, hoewel die waren uitgerust met een andere fitting dan het rare 'achterlicht lampje systeem' van de Dax. Dat is jammer want anders had er een H4 lamp ingepast met een Duplo aansluiting, een zogenaamde H5 lamp. Dat de Duplo lichtopbrengst matig is mag u rustig geloven.

De H-4

Een goedkope H4 standaard gloeilamp uit de bouwmarkt geeft veel meer licht dan een Duplo, maar niet zoveel licht als een duur H4 lampje. Hildo heeft gekozen voor de 55/60W Phillips Vision Plus met 50% meer lichtopbrengst. Voor een setje van 2 stuks betaalde hij 35 euro. U kunt het geloven of niet, maar er zit echt duidelijk verschil in H4 lampen, u betaalt niet alleen voor het merk. Hildo heeft deze Vision Plus lampjes ook in zijn Harley en daar komt echt nooit meer een goedkope H4 lamp in. Een andere oplossing voor meer licht zijn de (illegale) rally lampen met 80/100 watt vermogen. Deze gaan echter sneller stuk, waarschijnlijk door hitte, de koplamp straalt voelbaar meer warmte uit. Voor betrouwbaarheid geen goede keuze en bovendien heeft de Dax, naar wat Hildo zich heeft laten vertellen, een laadsysteem wat maximaal 85 Watt produceert. Een 55/60W lampje lijkt geen probleem, maar een 80/100W lamp is teveel van het goede. Er moet wat overblijven voor achterlicht, remlicht, knipperlichten en het bijladen van de accu.

 

De lamp unit merken is verstandig

De nieuwe unit heeft Hildo gemerkt met de aansluitpunten voor aarde hoog en laag (dim) licht. Eigenlijk zou de fabrikant dat standaard moeten doen. Handig voor u mocht u ook tot een H4 conversie over willen gaan, maar ook handig voor Hildo zelf als ie later zelf niet meer weet waar wat zit. Het monteren van de nieuwe unit doet u net zo als u de oude eruit gehaald heeft, alleen in omgekeerde volgorde. Simpel!

 

Eindresultaat H4 conversie

Zo ziet het eruit, niets van te zien. Als u wat hippers wilt kunt u natuurlijk altijd kiezen voor een koplamp unit met blank glas voorzien van een geribbelde reflector, met of zonder doodskopje voor de lamp, Tri-Bar lens, blue dot of wat dan ook, maar Hildo heeft de goedkoopste. In principe passen alle 5 3/4 inch (diameter) units in het Dax koplamphuis. Veel Harley's hebben standaard ook 5 3/4", dat betekent dat er veel custom uitvoeringen van leverbaar zijn.

Nu is het afwachten tot het donker is. Zou 25 euro voor deze Jute unit een goede investering zijn, of is een twee keer zo dure Hella toch beter?

 

DAX roadtrip naar Australië!

Even er tussendoor: Een Zuiderbuur op wereldreis!

Deze website gaat alleen maar over Hildo zelf, maar nu even niet want dit vindt hij bijzonder genoeg om met u te delen. Net als Hildo denkt dat het échte avontuur niet meer bestaat komt daar ene Bart, uit België, in de picture. Hij is op 5 oktober 2008 vertrokken richting Australië, in z'n uppie op een 70cc Honda Dax! Dàt getuigt van een groot hart en massa's lef. Hildo knijpt hem al als ie op zijn 125cc Dax vrachtwagens inhaalt op de snelweg, dus voor Bart neemt hij zijn helm af! Op het moment van schrijven is Bart tot in Iran gekomen, maar zijn reis is nog lang niet voorbij. U kunt zijn avonturen volgen via het internet.

Hildo wenst Bart veel succes, een flinke dosis geluk en een behouden aankomst. En voor u, als bezoeker op deze site, veel plezier gewenst met deze link naar een bijzonder avontuurlijke Belg!

 

Meetwaarden op de accu!

Hoeveel Volt staat er nu eigenlijk op de accu van de Dax terwijl de motor draait en het H-4 licht aan is? Dat heeft Hildo gemeten met zijn gloednieuwe multimeter en de resultaten vindt u hieronder.

Met het motorblok op toeren

14.6V - Zonder licht

12.9V - Zonder licht + remlicht aan

14.4V - Dimlicht

14.4V - Grootlicht

12.9V = Dimlicht + remlicht

12.5V = Grootlicht + remlicht

Met het motorblok tijdens stationair toerental (+-1500rpm)

14.3V - Zonder licht

12.8V - Dimlicht

12.7V - Grootlicht

8.9V - Dimlicht + remlicht

8.6V - Grootlicht + remlicht

Conclusie

Het valt Hildo op dat de stroom op de accupolen helemaal wegvalt zodra het remlicht aangaat. Het gebruik van de koplamp maakt niet zoveel uit. Logisch, omdat het achterlicht en de koplamp z'n stroom direct van het laadsysteem krijgt. De rest van de lampjes, inclusief het remlicht, loopt rechtstreeks van de accu. En die accu is op sterven na dood. Het ding duikelt zo naar 2Volt als Hildo de startknop indrukt. Dat komt niet van de H-4 conversie, maar de accu is gewoon van beroerde kwaliteit.

Kortom, voor zover Hildo het bekijkt moet de H4 lamp het wel doen op de Dax, maar een zwaardere lamp plaatsen dan een standaard 55/60W H4 lampje lijkt niet aan te raden.

 

8 juni 2009. Losse uitlaat

De Faddybike uitlaatdemper zit door middel van een staafje aluminium aan het draadeind van de bovenste schokbrekerbevestiging vastgeschroefd. Er is dus draad getapt in het stukje aluminium. Aan de schokbrekerkant is dat gestript op de een of andere manier, de uitlaatdemper zat al behoorlijk los. Hildo's oplossing is niet de fraaiste, maar in ieder geval steviger dan de originele verbinding. Het gedeelte van het bagagerekje, dat ook al aan dezelfde schokbreker draadeind gemonteerd is, heeft Hildo eraf geslepen. Anders is het draadeind te kort en het draad is al van slechte kwaliteit. Beugeltje gemaakt en de uitlaat zit weer vast. Alles weer okay.

 

18 oktober 2009. Einde Dax seizoen

U weet dat Hildo de Dax een heel leuk vervoermiddel vindt voor mooi weer en weinig wind. Dat was er genoeg, toch zijn er dit jaar niet veel kilometers bijgekomen. Dat ligt met name aan de aanschaf van de BMW K1100LT motorfiets, een machine die in de praktijk van alledag een stuk beter inzetbaar is. Wind, regen, kou zijn op de Dax niet te omzeilen, het beperkte motorvermogen en de belabberd kleine 2.4 liter inhoud van de benzinetank beperkt de gebruiksvriendelijkheid nogal. Dat de nieuwe Skyteam Dax sinds 2009 leverbaar is met een 5.5 liter benzinetank... daar heeft Hildo niets aan met zijn 2008 Dax. De BMW motorfiets rijdt stukken sneller, stuurt beter, is stabieler en veel comfortabeler. Met name als het weer niet meewerkt, is er door de tourkuip geen vuiltje aan de lucht en van kou heeft u nauwelijks last. Hildo heeft met de BMW vanaf februari dit jaar tot op heden 15.000km gereden. Tja, wat dat betreft verliest de Dax het echt. Nu de zomer op zijn einde gelopen is en de temperaturen weer rap dalen, ziet Hildo zich niet tot nauwelijks meer op de Dax rijden. Het is een mooi weer machine en de nieuwe inzet volgt, als het aan Hildo ligt, in het jaar 2010.

Problemen?

Nee hoor, de Dax is tot op heden bijzonder betrouwbaar. Weinig over te vertellen, behalve dan dat het achterlicht op de nominatie staat om vervangen te worden want de gloeilampjes gaan regelmatig stuk. Waarschijnlijk door trillingen en name erg vervelend als tijdens een nachtelijke rit het achterlicht uitvalt. Gelukkig heeft Hildo nog een custom achterlichtje met L.E.D. verlichting liggen en die houden het stukken langer vol, dat weet hij van zijn Harley. Die moet er nog een keertje op gesleuteld worden.

 

23 maart 2010. Contactsleutel

Een nieuw jaar, nieuwe kansen en knap zei de contactsleutel toen Hildo voor het eerst weer de Dax de buitenlucht liet zien. Per ongeluk had Hildo de contactsleutel in het stuurslot gestopt, tja al een poosje niet gereden, en bij het draaien van het stuur moet de gaskabel er achter zijn blijven hangen. Erg vervelend, vooral omdat de sleutels binnen op de grond vielen en Hildo daar achter kwam toen hij de deur al dichtgegooid had. Knullig hoor.

Later, veel later... met de reservesleutel, startte de Dax al bij de tweede trap en de eerste rit van 2010 is er al weer mee gereden. Nu nog even wachten tot het ophoudt met regenen, dat rijdt stukken fijner.

 

Dax Actieradius... 90km!

Hildo's Dax is voorzien van een 2.4 liter benzinetank, lachwekkend klein. Maar het lachen vergaat u snel als u zonder benzine staat. Dus... Hoever kan de Dax rijden op een volle tank? De jerrycan gaat achterop en met volle tank rijdt Hildo door totdat de Dax er mee stopt. De rit is gereden over 80km wegen, met weinig oponthoud, waarbij steeds iets onder de maximale snelheid gereden werd die de Dax kan halen. Afhankelijk van de wind ligt het maximum tussen de 80 en 100 kilometer per uur. Een waarschijnlijk gereden gemiddelde zal deze dag zo'n 85km/h zijn geweest, met wat stukjes bebouwde kom van 50km.

Na 69km moest de Dax op reserve gezet worden. Er is dan 1.7 liter verbruikt, volgens de benzinepomp. Het gemiddelde verbruik komt daarmee op 1:40,59 (afgerond). En verder ging de rit. Bij precies 90km stopte de Dax er uiteindelijk helemaal mee. Met een nagerekend verbruik van 1:40,59 lijkt de tankinhoud dus geen 2.4 maar slechts iets van 2,2 liter effectief te bevatten. Er zit nog duidelijk zichtbaar een bodempje benzine in de tank maar daar heeft u niets meer aan.

Kortom: na deze rit gaat ie na 69km op reserve en na 90km is het wandelen!

Zuiniger rijden kan, als u tergend langzaam sukkelt. Meer dan 45km op een liter heeft Hildo in ieder geval nog nooit gereden, en dat was tijdens het inrijden van het toen nog nieuwe motorblokje. Royaler kan ook, op topsnelheid bij veel tegenwind is er op de lange afstand al eens 1:33 gehaald.

 

25 juni 2010. Nieuwe band en nieuwe ketting

Het blijft Hildo verbazen hoe moedig het viertakt motortje van de Dax kilometer na kilometer weg blijft knetteren. Letterlijk knetteren want de Faddybike uitlaat is iets wat Hildo niet nogmaals aangeschaft zou hebben. Leuk als u 16 bent, dat wel, maar die tijd ligt al heel ver achter hem. Op wat langere afstanden kan het schelle geluid beginnen te irriteren. Misschien dat Hildo de originele uitlaat nog eens gaat aanpakken, beetje uitboren voor een fractie meer geluid. Later.

Eerst moet er onderhoud gepleegd worden. Bandje versleten en ketting gaar.

 

De montage

Met de deelbare velg en de demonteerbare naaf een peulenschil. Tot Hildo er achter komt dat tijdens het vastschroeven van de beide velghelften de binnenband klaarblijkelijk een beetje te veel lucht heeft bevat. De binnenband is een beetje geplet tussen de velghelften en ging lek. Nieuwe binnenband gehaald en ditmaal ging het wél goed.

Het rijden

Stukken beter met de nieuwe band want de tamelijk plat geworden Michelin S1 begon wat zoekerig te worden op lengterichels in het wegdek, net alsof de achterbrug los zit. Met de nieuwe band rijdt het merkbaar beter.

Achterbrug

De achterbrug begint na bijna 10.000km een beetje speling te vertonen, een blijkbaar niet erg stevig constructie, maar het is nog acceptabel en weinig van te merken tijdens het rijden.

 

Gescheurde jiffy

U weet niet wat een jiffy is? Een zijstandaard, parkeerstok, leunpoot, en zo kan Hildo nog wel een poosje doorgaan. Hoe het heet maakt niet uit, dat ie stuk is wel. De jiffy blijkt niet, zoals gebruikelijk bij motoren, van massief staal te zijn maar gewoon gefabriekt van een ingekorte tentstok. Het ding is gescheurd aan de onderzijde, van het terug inklappen. Dat gaat me een ferme tik gepaard want er zijn maar liefst twee jiffy veren gemonteerd. Inmiddels heeft Hildo de jiffy verwijderd want laswerk is noodzakelijk, maar nu even niet. Voorlopig wordt de Dax op de middenbok geparkeerd. Met een kabelstropje is het jiffy scharnier vastgezet anders treed de ingebouwde startblokkering in het scharnier in werking en wil het motortje niet lopen.

 

 Back to motorindex    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Page 5    Page 6    Page 7    Onderhoud