Hildo's Skyteam Dax 125! (page 5)
Na 10.000 kilometer!

 Back to motorindex    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Page 5    Page 6    Page 7    Onderhoud   

7 juli 2010. Hildo's mening na 10.000 Dax kilometers?

Op vijf dagen na is het vandaag twee jaar geleden dat Hildo deze Skyteam Dax heeft aangeschaft. Inmiddels is hij een iets ervaren Dax rijder, in ieder geval heeft hij een mening over deze motorfiets, en, u kent Hildo, hij steekt 'm niet onder stoelen of banken.

Betrouwbaar?

De Dax heeft hem nog steeds nooit laten staan. Buiten het gewone onderhoud heeft hij er eigenlijk nog nooit wat aan hoeven doen, afgezien van de schokbrekers die, zeer vroeg, hun dempende vermogen verloren en een paar keer het gloeilampje van het achterlicht vervangen. Dus betrouwbaar? Boven verwachting!

Sleutelen

Het sleutelwerk dat hij gedaan heeft, betrof de montage van een andere uitlaat, carburateur met luchtfilter, een H4 koplamp unit die fatsoenlijk licht geeft en een set schokbrekers. Verder kettingen/banden verwisselen, olie verversen, bijvullen en kleppen stellen. Het valt allemaal onder gewoon onderhoud of accessoires monteren. Binnenkort de afgescheurde zijstandaard weer lassen, dat wel.

Kwaliteit

Technisch is het, zeker het motorblokje zelf, tot op heden, niet verkeerd, maar voor een kwalitatief hoogwaardige afwerking moet u niet bij Skyteam zijn. Draadeinden, getapt draad en sommige bouten zijn slordig en beneden peil. Roestvorming op van alles en nog wat is een probleem, ondanks dat de Dax nog nooit een spatje pekel gezien heeft. Ook is niet alles even recht, stuur, koplamp, bagagedrager, etc. Sommige zaken, als de achterbrug, zijn wat iel uitgevoerd. De remschijf op het voorwiel is inmiddels iets krom getrokken, maar niets dramatisch, Afijn, een Skyteam Dax is dan ook niet duur in aanschaf. kijk maar eens wat voor andere nieuwe motorfietsen u voor 1300 euro kunt aanschaffen. Alleen de standaard carburateur was bij Hildo een onding maar dat is opgelost door de montage van een, Hildo's inziens voor een 125cc Dax iets te grote, Mikuni VM26.

Warme dagen

De laatste tijd zijn er een paar erg warme dagen geweest, tot boven de 30 graden. De Dax is niet voorzien van een oliekoeler maar doet het desalniettemin prima in snikhete temperaturen. Hildo doet het voor de zekerheid rustig aan, bij 70 km/h houdt hij het voor gezien, het motortje moet nog véél langer mee.

 

Nieuwe NGK bougie

De huidige Japanse Denso (Nippondenso?) U20FSR-U is gemonteerd tijdens de Scandinavië rit, bij een tellerstand van ongeveer 2500km.. De originele haperde iets. Nu, na bijna 8000km wordt het tijd voor een nieuwe. De Denso deed het goed en de NGK CR6HSA schijnt een vergelijkbaar model te zijn.

Bougiekleur 'lezen'

Flink stukkie rijden, snel de motor uitzetten en vooral niet stationair laten draaien. Dat is de goede manier om de kleur van een bougie te kunnen beoordelen.

Sommige mensen menen dat ze vervolgens aan de kleur kunnen zien of de motor goed staat afgesteld. Maar dat hoeft niet zo te zijn..

Het maakt in feite niet zoveel uit wat voor kleur de bougie heeft, het enige wat een bougie moet doen is een vonk geven. Om dat betrouwbaar te kunnen doen mag de bougie niet dichtkoeken met verbrandingsresten, zoals kool. Een bougie moet daarom een bepaalde temperatuur kunnen bereiken, met andere woorden... een bougie moet zichzelf schoon kunnen branden.

Bougies zijn te verkrijgen in verschillende hittegraden. Een koudere bougie voert meer hitte af aan de cilinderkop en de bougie is daardoor koeler tijdens het rijden. Een warmere bougie voert minder hitte af en wordt dus warmer. Zo kunt u, door een specifieke hittegraad te kiezen, de uiteindelijke kleur van de bougie mede bepalen want, hoe heter de bougie tijdens bedrijfstemperatuur is, des te lichter wordt de kleur. Een specialist kan nog veel meer zaken aflezen aan de bougie, maar Hildo is geen specialist.

Afstelling motor

Eerst zorgen dat de ontsteking goed staat, daarna de carburateur afstellen. Dat doet u door rijden en te 'voelen' of het goed staat. Helaas 'voelen' sommige mensen helemaal niets, een genetisch bepaald defect. Dan de bougie erbij pakken die de juiste hittegraad heeft. Welke bougie dat is ligt aan de motor maar ook aan de omstandigheden. Als u altijd in het fileverkeer zit gaat een bougie er natuurlijk anders uitzien dan wanneer u niets anders doet dan volgas blazen op de autobahn. Als de motor een oliezuiper is, of andere problemen heeft, gaat de bougie er ook anders uitzien. De motorfabrikant zelf geeft in ieder geval een goed indicatie zodat u niet in het wilde weg bougies hoeft uit te proberen.

De goede bougie voor Hildo's Dax?

Skyteam zegt de Chinese A7TC waarbij de cilinderinhoud, 50cc tot 125cc, niet uit schijnt te maken. Hildo's oude Denso U20FSR-U lijkt een beetje donker maar is niet vet. De motor staat niet te rijk, dus zo verkeerd kan het niet zijn want hij heeft het verder +7500km probleemloos gedaan. De NGK CR6HSA is wat hittegraad betreft ongeveer vergelijkbaar met de Chinese en de Denso, wat Hildo ervan begrijpt. Gaat vast goed!

 

Napapegaaien over bamibandjes

'De standaard Chinese bandjes zijn van een dermate slechte kwaliteit dat ze direct na aanschaf van een Dax vervangen dienen te worden, net zoals de originele Chinese ketting'.

Oja? Is dat zo?

Deze, telkens kritiekloos aanvaarde, stelling heeft Hildo verscheidene malen zien opduiken op het internet en hij vraagt zich af waar deze op gebaseerd is. Hildo heeft z'n originele ketting in 3900km gewoon probleemloos opgereden. Wel op tijd stellen, smeren, en natuurlijk vervangen voordat ie te ver uitrekt. Ook van het achterbandje is het profiel er af gereden zonder problemen. De originele Chinese voorband zit er na ruim 10.000km nog steeds omheen (zie foto hierboven) en hij kan nog een poosje. Hildo heeft nog nooit op z'n kant gelegen, ook niet met regen, en de ketting is niet geknapt. Beschikt hij over uitzonderlijk geluk of superieure rijcapaciteiten? Welnee. Dus de originele gloednieuwe banden en ketting direct vervangen na aanschaf? Hildo meent: 'Ikke niet'.

 

1) Faddybike demper reparatie

Close-up van de schade die ontstaan is nadat de Dax middenstandaard in de grond wegzakte en de motor omviel in het gras, bij de laatste olieverversing. De popnagels zijn daarbij uit het aluminium huis gescheurd. Hierdoor is de demper verder naar boven gebogen. Hierdoor is het knipperlicht rechts achter gedeeltelijk gesmolten, even niet in de gaten gehad en het is gebeurd voor u het weet.

 

3) Faddybike demper reparatie

De eerste keer dat Hildo een dergelijke demper uit elkaar haalt. Deze foto laat zien hoe het dempersysteem in elkaar zit. Een lege aluminium buis met twee daaraan vast gepopnagelde eindstukken. In het midden een geperforeerde buis die van het ene naar het andere eindstuk loopt. De ruimte tussen de geperforeerde buis en het aluminium omhulsel is gevuld met een flinke lading glasvezel, het dempingmateriaal. De geperforeerde buis is losgescheurd / losgeraakt van zowel het voorste als achterste eindstuk. Misschien is het ook al wel weggeroest want het buismateriaal is flinterdun. Deze demper is niet gebouwd om lang mee te gaan.

Overigens, zelf een dergelijk demper bouwen lijkt Hildo niet al te lastig.

 

5) Faddybike demper reparatie

Wat extra gaten geboord in de aluminium buis en het eindstuk voor meer popnagels, en daarmee meer sterkte. Hildo heeft het eindstuk aan de onderkant iets verder naar binnen laten steken. Zodoende komt de achterzijde van de demper lager uit. Dat is goed want dan ontstaat er eindelijk voldoende ruimte voor het knipperlicht, een ruimte die vanaf het begin af aan te weinig was en uiteindelijk ook het gesmolten knipperlicht heeft opgeleverd.

 

7) Faddybike demper reparatie

Klaar alweer en ready to rumble!!

 

 

 

 

Wat vindt Hildo van de Dax als motorfiets?

'Ha, ha', lacht Hildo, 'een motorfiets is het niet en zal het ook nooit worden. Het enige wat de Dax tot motorfiets maakt, zijn de kentekenpapieren'.

Als u verwacht dat een 125cc brommertje van 76 kg met 10 inch wieltjes rijdt als een Electra Glide, komt u uit dromenland. Het is en blijft wat het is: Een klein brommertje met een dik blok. De, bij een bromfiets behorende, rijeigenschappen zijn zeer matig als u het met een èchte motorfiets vergelijkt.

Voor woon-werk verkeer in de stad, op ringwegen en kleine landweggetjes, waar de snelheden niet te hoog oplopen, is de Dax in zijn element. Hildo rijdt superzuinig, van 1:40 met ruim 80 km/h en 1:45 met 70 km/h. Die 70 km/h is gevoelsmatig een prima snelheid die de Dax moeiteloos haalt onder alle omstandigheden, zelfs met wind tegen. Voor de lange afstanden, snelwegen en hoge snelheden, voor zover die überhaupt haalbaar zijn, is het niets. Daarvoor is de Dax te instabiel en is er te weinig vermogen. Bovendien is de 2.4 liter tank veel te klein. Als motorfiets kan de Dax alleen volledig door de beugel bij de liefhebbers van minibikes die de fouten en tekortkomingen niet kunnen of willen zien.

Spijt van aanschaf?

'Nee hoor' zegt Hildo. De Dax blijft zelfs nog wel wat jaartjes als het aan hem ligt, als zomervervoer voor de kortere afstanden op binnendoorwegen. De funfactor ligt hoog, met name bij mooi weer is het leuk rijden. Door het lage benzineverbruik verdient de motor zichzelf uiteindelijk terug. En dat is, u mag het niet vergeten, uiteindelijk de reden van aanschaf geweest.

 

10 juli 2010. 10.0216km. Olie verversen en kleppen stellen

Elke 2500km is het weer zover. 'Goed onderhoud is belangrijk hoor', blijft Hildo zeggen. Wederom naar de locale benzinepomp voor een liter Shell Advance VSX halfsynthetische olie voor 12 euro per liter. Helaas, die staat niet meer in de schappen. De volsynthetische voor 16 euro gaat Hildo te ver. Hildo schaft voor 12.50 euro een liter Castrol Power RS 10W40 half synthetische motorfietsolie aan. Klepspeling is ook gecheckt, ze staan nog goed. Een nieuwe bougie wordt ook gemonteerd.

 

Omgevallen Dax

Tijdens het olieverversen zakt de middenbok aan één kant weg in de zachte grond van Hildo's tuin. Pats, daar ligt de Dax, omgevallen op het gras. Gelijk weer overeind getild, maar het leed is reeds geschied. Ondanks de zachte ondergrond, er is verder niets beschadigd, laat de Faddybike demper zien hoe stevig hij (niet) is. Hildo staat er een beetje beteuterd bij met een trillend onderlipje. Hij moet eerst even een beetje bijkomen van de klap. Later maar eens zien wat er nog aan te repareren valt.

 

31 augustus 2010. Buurman met de Dax

De Buurman leent even Hildo's Dax om wat op te halen uit Groningen. Broem, gaat goed, totdat op de terugweg de benzine opraakt. Buurman had de kraan open gezet, maar wel in de reserve stand. Dom, dat wel. Kijkje in de tank, bijna leeg. Hij probeert nog even het laatste beetje benzine uit de tank te schudden, lukt niet, dus lopen.

Bij een vriendelijke boer krijgt Buurman een slok benzine, broem, daar gaat de Dax alweer, totdat ie er na 200 meter alweer mee ophoudt. Buurman gelooft niet in mobiele telefoons en wandelt aldus, met de Dax aan de hand, kilometers lang door het mooie Groningse landschap. Echt genieten doet hij niet want hij heeft het zweet op zijn rug staan en inmiddels behoorlijk wat pijntjes als hij uiteindelijk, met het gezicht op zwaar weer, het dorp binnenstrompelt.

Oorzaak en gevolg

U weet inmiddels ook wel dat een Skyteam Dax verschrikkelijk betrouwbaar is, in ieder geval die van Hildo. Onder in de benzinetank dreef altijd al wat rommel, verf of zo, en dat schudden met die lege tank had Buurman niet moeten doen.

Hildo schaft een nieuw benzinefilter aan en een mooie nieuwe rubberen benzineleiding. Ook de moer onder de benzinekraan draait hij los en hij maakt het gaasfiltertje, wat daaronder zit, schoon. Dan de grote moer van de vlotterbak van de Mikuni VM26 los om de sproeier te checken op ongerechtigheden.

Alles weer vastgezet en aangedraaid. Starten en, broem! De Dax loopt alweer als een zonnetje. Goed motorfietsje is die Dax hoor, zegt Hildo nog tegen Buurman.

Buurman krijgt nog steeds rimpels in zijn gezicht als hij de Dax ziet. 'Hij moet het nog even verwerken', meent Hildo, 'Het komt vast weer goed'.

 

2) Faddybike demper reparatie

Eerst de popnagels uitboren. Fluitje van een cent.

 

4) Faddybike demper reparatie

De reparatie van het gat in de achterzijde van de demper gebeurt op de meest eenvoudige manier. Dichtplakken met aluminium tape. Hildo heeft er verschillende lagen opgeplakt en is benieuwd of de lijm van de tape de hitte kan weerstaan.

 

6) Faddybike demper reparatie

Voldoende ruimte voor het, inmiddels smoke, knipperlicht. Hier kan Hildo weer mee vooruit!

 

De twee problemen

Volgens Hildo heeft de Dax in principe twee grote problemen.

Eerste probleem: Vermogen

De eerste is het matige motorvermogen van 8 pk, het houdt niet over, met name met de wind tegen. Er zijn andere motorblokjes, goedkope van 500 euro zoals het 150 cc Lifan blokje met iets van 14 pk. Ook duurdere van 900 euro, zoals het 150 cc Daytona blokje, met iets van 18 pk. 'Goedkoop, snel en betrouwbaar: U kunt nooit meer hebben dan twee van deze drie', las Hildo ergens. Hij zou daarom voor het Daytona blok gaan, 18 pk in een Dax... da's leuk! Helaas staat het budget onder druk, bij wie niet, èn zou een dergelijke aanschaf de 'prijs per kilometer' behoorlijk opschroeven, iets wat niet de bedoeling is. 'Goedkoop Rijden' is en blijft het credo!

Tweede probleem: Actieradius

De matige inhoud van de benzinetank, in de praktijk een behoorlijke belemmering in het gebruiksgemak. Iets van 2.4 liter maximaal, maar effectief niet want de tank helemaal leeg rijden lukt niet, er blijft een bodempje benzine in staan. De actieradius van Hildo's Dax is, inclusief reserve, rond de 90 km. Gelukkig zijn er aftermarket benzinetankjes op de markt van 3.5 liter die, met wat kleine aanpassingen, te monteren zijn in de Skyteam Dax. Ook bij andere imitatie Daxen schijnt het te passen. Hildo heeft zijn tankje, inclusief montagehandleiding, online aangeschaft bij Staxter Racing (gelieerd aan Nedstore te Soesterberg) voor 44.95 euro, exclusief verzendkosten (zie de afbeelding hierboven). Als u ook zo'n tankje zoekt in de Staxter webshop, even 'benzine' intikken in het zoekvenster. Hildo heeft direct nog een setje tandwielen mee besteld voor later gebruik. De spulletjes zijn vlot binnen, niets te klagen. De 3.5 liter tank brengt de actieradius naar 3.5 x 40 = minimaal 140 kilometer en maximaal 3.5 x 45 = 157.5 theoretische kilometers. Dat lijkt een goed geïnvesteerde 45 euro.

Benieuwd in hoeverre dit 3.5 liter tankje, compleet met verchroomde benzinedop, de verwachtingen daadwerkelijk waar kan maken? U ziet het binnenkort!

12 september 2010: Installatie 3.5 liter benzinetank!

1) Zadel demontage

Het kan niet gemakkelijker. Deze twee bouten losdraaien en u pakt de buddyseat er af. Er vallen geen moertjes naar beneden aan de binnenzijde.

 

3) Accubak verwijderen

De accubak zit vast met twee bouten links en rechts van het frame en nog een derde bout aan de achterkant.

 

5) Accubak met aanhangsels

Onderaan de accubak blijken nog twee elektronische componenten te zitten. Het vierkante element links is de CDI-unit, de elektronische ontsteking dus, en het rechter element is het startrelais. Het startrelais, een noodzakelijk iets, is een elektronisch gestuurde zeer stevig uitgevoerde aan/uit schakelaar, waardoor de startstroom rechtstreeks van accu naar startmotor vloeit. Dit relais wordt bediend door de startknop op het stuur. De door de startmotor benodigde stroom rechtsreeks door het kleine startknopje laten gaan, zou resulteren in een gesmolten startknop.

 

7) Draadboom

Foto van de achterzijde van de benzinetank. U ziet dat de draadboom en andere bedrading onder de benzinetank langs naar binnen loopt.

 

9) Benzinetank verwijderen

Hildo heeft, met z'n twee linkerhanden, alweer te hard zitten meppen op de vulopening en er een platte kant aangeslagen. Let er op dat u niet hetzelfde gebeurt. Evengoed, de tank is los en kan nu uit het frame gehaald worden. De ruimte is beperkt en de elektrische bedrading moet zo goed mogelijk aan de kant geschoven worden, dan lukt het.

 

11) Tankverschillen

Bijna halverwege de klus. Tot nu toe valt het best mee. Eerst maar eens de verschillen bekijken tussen de standaard 2.4 liter en de aftermarket 3.5 liter tank. Met de tankdoppen op dezelfde hoogte is het duidelijk dat de 3.5 liter tank zowel naar voren als naar achteren verder uitsteekt. Als er verder naar voren ruimte is, is de extra lengte geen probleem. Maar omdat de tank ook verder naar achteren verlengd is komt u in de knoei met de standaard plaats van de accubak. Dat zal, voor de montage van de 3.5 liter tank, opgelost moeten gaan worden.

 

13) Steunpunten benzinetank

Hier ziet u de twee originele steunpunten van de 2.4 liter tank zitten. In het midden, de zilvergrijze kleur, ziet u een gedeelte van het carter van het motorblok. De zwarte tanksteun rubbers weghalen en vervolgens is het de bedoeling dat u de schuine metalen steunen doorsnijdt, waar de rode lijnen lopen. Als die doorgesneden zijn, kunnen de stukken metaal respectievelijk naar onderen en naar de zijkant getikt worden. Dan zou er voldoende ruimte moeten zijn voor de grotere 3.5 liter tank.

 

2) accu demontage

De draden losschroeven en de rubberen accu-spanband loshalen. De schroefjes van de draden draait Hildo terug in de accupolen, dan raakt hij ze niet kwijt.

 

4) Accubak aardedraad

De derde bout die de accubak vasthoudt. Hieronder zit tevens een aardedraad. Wat deze draad aardt, weet Hildo niet.

 

6) Benzinetankhouder

Dan de benzinetankhouder losnemen. In deze 'benzinetankbeugel' zit een rubberen ring die om de vulopening van de benzinetank valt. Hierdoor kan de benzinetank tijdens het rijden niet naar voren of achteren gaan verschuiven.

 

8) Benzinetank demontage

De twee benzineleidingen van de benzinekraan losmaken en de benzinetank aftappen in een jerrycan of iets dergelijks. De benzineleidingen laat u zitten aan de benzinetank. Dan de benzinetank uit het frame halen. Dat valt een beetje tegen, hij zit aardig klem. Stukje hout er bij en voorzichtig de tank naar achteren tikken.

 

10) Tankrubbers

Hierdoor ging de tank zo zwaar uit het frame. Aan de voorzijde van de tank is een rubber gemonteerd die is gebruikt om rammelen en doorslijten van de tank te voorkomen.

 

12) Binnenzijde frame

Dit kunstzinnig uitziend plaatje, Hildo wil het u niet onthouden, is de binnenzijde van het frame nadat de tank is gedemonteerd. Aan het eind ziet u het contactslot zitten. Het valt op dat de binnenzijde niet afgelakt is met zwart, waarschijnlijk zit het alleen in de grondverf. Om roestproblemen in een later stadium te voorkomen zou u nu tevens kunnen gaan schilderen, spuiten of een tectylbeurt kunnen uitvoeren met bijvoorbeeld tectyl voor holle ruimtes. Maar misschien is actie ondernemen niet nodig en blijft de binnenzijde ook zo wel roestvrij. Op dit moment is er, na ruim twee jaar, in ieder geval weinig roest te zien. Dus zo'n vaart zal het niet lopen.

 

14) Steunpunten benzinetank doorsnijden

Eerst geprobeerd te knippen met een blikschaar, en dat was geen succes. Daarna een poging met een ijzerzaagje, maar de ruimte is te beperkt. Dan Hildo's imitatie Dremel met een flexibel verlengstuk met een slijpschijfje erop. Dat gaat wel, maar moeizaam. Vier slijpschijfjes verder, of misschien wel vijf want Hildo is de tel kwijtgeraakt, spatten kapot voordat de beugel van de ene kant is doorgeslepen. Nu verliest Hildo ineens zijn sleutelzin, en dat is niet best. Uit ervaring is bekend dat het een poosje kan gaan duren voordat hij er weer mee begint. Het lijkt erop dat u geduld moet hebben voor het verdere verloop inzake deze benzinetank installatie.

 

 

 

 

 

1 april 2011: Installatie 3.5 liter benzinetank, deel II

Inmiddels ruim een half jaar verder. Hildo bleef er even in steken, maar nu gaat het verder met de installatie van de 3,5 liter benzinetank!

 

15) Tanksteunen verwijderen

Hildo was ze aan het losslijpen maar Hildo´s handige buurman, die nooit te beroerd is Hildo het gereedschap uit zijn handen te rukken als ie aan het knoeien is, dacht er anders over. Hamer erbij en een schroevendraaier als breekijzer. De schuine stukjes zijn gepuntlast aan een verstevigingsplaatje dat aan de binnenkant van het frame zit. Het schuine gedeelte is relatief makkelijk los te tikken / trekken met een goede waterpomptang, in ieder geval bij Hildo´s Dax. Kijkt u wel uit dat u het dunne plaatstalen geperste frame van de Dax niet beschadigt? Zo sterk is dat namelijk niet.

 

19) Reservestand

Kijkje binnen in de benzinetank en u ziet twee uitgangen. Het pijpje is de normale uitgang (de voorste), de uitgang zonder pijpje is de reserve (de achterste).

 

21) Klaar. En nu... Testrijden!

Benieuwd wat de 3.5 liter tank er van terecht brengt? Hildo óók!

Solorit - 114 km

Na 114 km is de benzine op en moet de kraan op reserve, maar dat lukt niet want de reservestand doet het niet. 'Verdikke zeg, er is iets niet goed.' Gelukkig heeft Hildo een jerrycan achterop en kan hij weer verder. Het weer was 'gemiddeld' met niet teveel wind en er is met normale snelheid gereden.

Duorit - 88 km

Met een persoon van 60 kg achterop nogmaals een testrit. Met twee personen op de Dax is het tamelijk vol op het zadel, maar Hildo gaat tot het uiterste voor een complete test, en ook de duopassagiere heeft het er niet gemakkelijk mee. Veel lachende mensen onderweg tijdens deze dag. Waarom ze zo vrolijk zijn weet Hildo niet. Met iets winderig weer moet er behoorlijk wat gas gegeven worden om nog een beetje vooruit te komen en dat is te merken aan het benzineverbruik wat met sprongen stijgt. Uiteindelijk blijkt de actieradius 88 km te zijn, en de reservestand doet het nog steeds niet. De jerrycan op de bagagedrager brengt wederom uitkomst.

Reservestand - 15 km

Tijdens een solorit rijdt Hildo nog 15 km op reserve voor de Dax er uiteindelijk mee stopt. Vijf kilometer minder dan met de originele tank. Dat is voor Hildo net iets te weinig om in bepaalde omstandigheden de volgende pomp of zijn woning te kunnen bereiken, een reserve van 25km zou perfect geweest zijn. Het pijpje binnen in de benzinetank kan simpel iets verhoogd worden en daarmee de reserve iets vergroot. Helaas zit het pijpje wat diep in de tank en zijn poging om het pijpje te verlengen met een stukje benzineslang loopt op niets uit. Veel benzine blijft er overigens niet over op de bodem van de 3.5 liter tank, hij wordt netjes leeg geslurpt.

Conclusie: 39 km extra

Zonder reservestand komt u met de 3.5 liter tank al verder dan met de originele inclusief reserve. De originele 2.4 liter tank deed het iets van 70 km, en daarna nog 20 km op reserve tijdens een solorit. De 3.5 liter tank doet het 114 km + 15 km op reserve dus totaal 129 km. Dat is precies 39 km verder dan met de 2.4 liter tank en Hildo is uitermate tevreden. Dit was wat hij voor ogen had.

Deze behaalde kilometerstanden zijn natuurlijk geen exacte waarden. Meer of minder wind, gereden snelheid, het telt allemaal mee. Hildo heeft net als anders gereden en de weersomstandigheden (wind) waren niet extreem. Hij denkt dat deze test u een redelijk goede indruk geeft van wat u van een 3.5 liter tank verwachten kunt. Eén liter benzine extra aan boord betekent in Hildo's geval iets van 40 kilometer verder met een tankvulling. Prima!

.

24) Op de benzinekraan

Hildo gebruikt geen slangklemmen, heeft hij even niet, maar deze leidingen sluiten direct perfect af. Met een slangklem is beter. Later...

 

26) Vacuüm in benzinetank

'Bleeeehhh, prut, prut'. Geen benzine meer. De benzineslang van de carburateur gehaald en er even in geblazen. De motor rijdt alweer. Oorzaak van het probleem: De tankdop laat geen lucht meer naar binnen. De benzinetank ligt wat dieper dan de originele tank, mogelijk door gebrek aan steun aan de onderkant of doordat de bouten van de zadelbevestiging de tank naar beneden drukken. Hierdoor ligt de aansluiting van de benzinedop wat dieper en de rubberen ring, die om de benzinetankhouder zit, drukt daardoor sterker tegen de onderkant van de benzinedop aan. Hij sluit hem zelfs hermetisch af. Hildo plukt wat rubber van de benzinetankhouder af en er kan weer wat lucht naar binnen. Het vacuümprobleem is opgelost!

                    ______________________________________

 

 

10 mei 2011. Staxter bestelling is (gedeeltelijk) binnen

Hildo weet niet hoe het u gaat maar hijzelf vindt een maand, op zes dagen na, een lange tijd voordat een bestelling binnen is, zelfs als de paasdagen en Koninginnedag ertussen zitten. De telleraandrijving, inclusief een tellerkabel die niet besteld was, is binnen. Maar de wel bestelde, en betaalde, gel-accu is niet meegestuurd. Er is ongetwijfeld een goede reden waarom het met de bestelling, in tegenstelling tot de vorige keer, niet zo lekker loopt.

Installatie telleraandrijving

Een kind kan de was doen. Voorwielas losdraaien en er uit trekken, teller aandrijving verwijderen, nieuwe (met een beetje extra vet voor de zekerheid) ertussen zetten, wiel met de wielas weer monteren. Klaar!

En doet de teller het? Jazeker!

11 mei 2011. Accu komt eraan!

Staxter Racing zal de accu vandaag verzenden, en de tellerkabel mag Hildo als een cadeautje zien. Prima service, het is maar dat u het weet.

De eerste Dax kilometers zijn vandaag alweer gereden en de grotere tank maakt het een stuk prettiger. De extra actieradius is echt de moeite waard.

Politiecontrole

Voor de eerste keer met de Dax aangehouden. Snel de motor uitgezet want dat de knetterende Faddybike demper meer decibels produceert dan toegelaten is, hoort iedereen, ook de politie. De agente had nog nooit eerder een Dax gezien. Even rijbewijs laten zien is voldoende. De kentekenpapieren hoeft niet meer, vast Hildo's betrouwbare indruk. 'En je mag hiermee ook de snelweg op?' 'Ja hoor, dat mag'. 'Bijzonder hoor, nou, goede reis verder'.

 

2 juni 2011. Benzineprobleem

Hildo is op weg naar de aula in Groningen om afscheid te nemen van iemand, en dan houdt de Dax er halverwege mee op! Een brandstofprobleem en dat is iets wat, juist op dit moment, zeer onwenselijk is. Hildo's buurman, toevallig net thuis, komt met wat gereedschap langs en na uiteindelijk het, toch vrij nieuwe, benzinefilter in de benzineleiding te hebben verwijderd doet de Dax het weer. Maar wel te laat voor de condoleance, helaas. Gelukkig kan Hildo de volgende dag de crematie wel bijwonen, maar ditmaal niet met de Dax als vervoermiddel.

Nieuw benzinefilter

Een nieuwe benzinefilter is inmiddels gemonteerd, van hetzelfde type dat Hildo ook op zijn Harley heeft. Geen goedkoop plastic ding met een papieren filter, maar eentje met een tweedelig huis met een bronzen filterelement. Op zijn Harley doet dit filter al jarenlang dienst en heeft duizenden liters bezine gefilterd zonder verstopt te raken. Dit brengt de betrouwbaarheid van de Dax vast op een hoger niveau.

 

15 juli 2012. 'Dit wordt 'm niet meer!', aldus Hildo

Sommige mensen menen dat het met die twee linkerhanden van Hildo wel meevalt. Sterker nog, er wordt geloofd dat Hildo aan van alles met veel plezier sleutelt en dat altijd tot een uitstekend einde weet te brengen... maar is dat wel zo?

Kijken wat er loos is

Hildo draait de zijdekselboutjes los, tjonge wat zijn die klein. Het deksel verwijderen wil niet want de beugel, waaraan de voetsteppen zitten, zit in de weg. Met vier boutjes wordt de voetstepbeugel van de onderkant van het motorblok verwijderd. Dan het zijdeksel los... en dit is wat u ziet.

Het probleem is de derde versnelling. Vanaf hier is niets afwijkends te ontdekken, het zal er wel op uitdraaien dat het blok helemaal uitelkaar moet. Daar gaat Hildo niet aan beginnen, te moeilijk. Laten doen te kostbaar.

150 cc Daytona blok?

Er staan nu 13.077 km op de klok en de derde versnelling is nu ronduit beroerd. Het is wachten tot er ècht iets rigoureus kapot gaat. Met 80 kmh in combinatie met een bumperklevende automobilist kan dat raar aflopen. Een nieuw Skyteam blok is vast niet beter en een van de vele andere blokjes ziet hij ook niet zitten. Of de Dax weg òf een Daytona blok.

 

 

 

16) Elektrische componenten

Overmatig veel ruimte is er niet in het frame van de Dax. De accubak dient verwijderd te worden, net zoals het startrelais en de elektronische ontsteking. Gewoon alles losdraaien / lostrekken / aan de kant leggen wat u extra ruimte kan geven voor de installatie van de tank. De kabelboom zelf, die onder de tank door loopt richting het balhoofd, blijft gewoon zitten.

 

17) Tankinstallatie

Nieuwe benzineslangen, bij een lokale bromfietshandel gekocht, worden gemonteerd. Ze zijn van ruim voldoende lengte om de doorvoer door het frame te vergemakkelijken. Als u de slangen te kort afknipt, zit u alleen uzelf in de weg. Afknippen op juiste lengte gebeurt pas als de tank geïnstalleerd is. Eerst zorgen dat de benzineslangen de goede richting uitgaan en dan de tank installeren en de benzineslangen teglijkertijd in de gaten houden. Het is een beetje duwen en wrikken, maar de tank past uiteindelijk probleemloos in het frame.

Rubbers die er voor moeten zorgen dat de tank niet tegen het frame rammelt, passen er helaas niet meer bij in, althans volgens Hildo. Als u handiger bent dan hij, is beschermend rubber, zoals bij de originele tank gebruikt wordt, natuurlijk altijd aan te raden.

 

18) Benzinekraan

Het hevelt naar achteren en de kraan is dicht. Heveltje naar onderen is open en heveltje naar boven is de reservestand. Hildo is alweer vergeten welke uitgang voor de gewone dan wel reservestand is, dus zelf even checken.

Lekkende benzine slangen

De dunne rubberen slangetjes sluiten slecht af op de pijpjes van de benzinekraan. Het blijft maar lekken. De standaard klemmetjes voldoen niet, kabelstropjes doen het ook niet goed. Met een ijzerdraadje in papier, zo eentje die u gratis bij een serie nieuwe vuilniszakken krijgt, lukt het Hildo uiteindelijk om de slangen min of meer dicht te krijgen.

 

20) Accuruimte

Door de iets grotere bezinetank is er niet voldoende ruimte voor de originele accubak (accudrager). Aanpassen hoeft niet, gewoon weggooien. Dan van een vloerkleed van een auto, die van de buurman als u de kans krijgt, een nieuwe accubak knippen. Samenvouwen en de accu er in. Dit beschermt de accu tegen beschadigingen door rammelen. De CDI-unit (elektronische ontsteking) en het startrelais vinden een plaatsje onder de accu. Zorg ervoor dat het geen kortsluiting kan veroorzaken. Het past probleemloos.

 

22) Geknikte benzineslang

Dit is de reden dat de reservestand het niet doet. Als u de tank naar binnen schuift, kunt u niet precies zien hoe de benzineleidingen het er af brengen. Gelukkig zijn er plossingen zoals dikke rubberen leidingen, in de goede uitvoering zijn die stukken knikvaster!

 

23) Verstevigde benzineslang

'Reinforced fuel hose' heet het in het Engels. Hildo gebruikt deze ook als benzine- en olieleiding op zijn Harley. De ene goedkope is de andere dure niet, dus buig de slang even in de winkel om te zien of hij knikbestendig genoeg is. Het is in ieder geval een dikwandige benzineleiding van rubber met een versteviging er in. Hildo's twijfelt of er voldoende ruimte beschikbaar is tussen de tank en het chassis van de Dax. Uiteindelijk blijkt het voor geen enkel probleem te zorgen, deze dikke leiding past prima. Met 14 euro voor anderhalve meter niet goedkoop, maar het is het waard. Anderhalve meter benzineleiding zit niet op de Dax, maar liever wat te lang dan te kort en lange slangen vergemakkelijken de doorvoer door het frame tijdens de installatie van de tank, iets om rekening mee te houden.

 

25) Vastschroeven zadel en benzinetankhouder. Met afstandsringetjes!

Hildo legt een paar ringetjes onder de bouten als spacers. Hij heeft gemerkt dat de bouten door het frame heen tegen de benzinetank aangedraaid worden met deukjes in de tank tot gevolg. Misschien later zelfs lekkage. Zo is het in ieder geval iets beter.

                _____________________________________________

 

 

16 april 2011. Kapotte kilometerteller-aandrijving

Met een kilometerstand van 11.262 kilometer geeft de telleraandrijving in het voorwiel het op. Na wat schurende geluiden komt het wormwiel mee naar buiten en dat is niet goed. Voorlopig zit veel rijden er niet in. Er staat een nieuwe aandrijving in bestelling bij Staxter Racing. Zonder teller is er iets van dik 100 kilometer gereden.

Nieuwe accu

Hildo heeft ook een onderhoudsvrije gel-accu meebesteld want van de oude is niet veel meer over. De paasdagen zitten ertussen, dus het zal wel iets langer duren voordat de bestelling afgeleverd kan worden. Tot de Staxter bestelling binnen is rijdt Hildo met de Harley in het rond. 'Niks mis mee', blijft Hildo volhouden, ondanks dat hij z´n rug inmiddels al wel weer voelt.

 

12 mei 2011. Nieuwe Nitro accu

De nieuwe accu is binnen en wordt gemonteerd. Groot is ie niet, maar 4Ah. Kickstarten bij de Dax gaat prima, maar de elektronische ontsteking heeft wel wat stroom nodig. Zonder stroom geen ontsteking, vandaar de nieuwe batterij.

(Edit: De Dax ontsteking heeft geen accu nodig, de alternator levert de stroom voor de ontsteking, net zoals bij een brommertje)

Extra pluspunt: Vanaf nu kan Hildo ook weer elektrisch starten. Aan de naam zal het niet liggen, want het merk 'Nitro' belooft wat.

 

5 augustus 2011. Versnellingsbak tegen het eind?

Er moest een keer echte ellende komen, de wet van Hildo. De versnellingsbak van de Dax begint kuren te vertonen, bij dik 12000 km. Echt lekker schakelen deed ie direct al niet. De derde versnelling slaat af en toe een tandje over tijdens acceleratie als de motor warm is, koud (nog) niet. Net alsof de ketting over het tandwiel glipt, maar dat is niet het geval. Of er reserve tandwielen te verkrijgen zijn? Dat weet hij niet. Of Hildo er zin in heeft om het blokje uit elkaar te gaan halen? Helemaal geen zin. Wel erg jammer van de bak, want op zich doet het blok het nog steeds uitstekend. Aan het onderhoud heeft het niet gelegen en ook niet aan Hildo's vrij rustige rijstijl. Mechaniek had het beduidend zwaarder toen Hildo 18 was. Voor hem staat als een paal boven water dat deze Dax versnellingsbak nooit goed geweest kan zijn. 'Chinese troep', hoort hij u al denken. Zou het?.

 

5 augustus 2011. Nieuw blokje?

Nee. Eerst pruttelt Hildo nog gewoon door. Een nieuw Skyteam blok moet te krijgen zijn voor minder dan 300 euro, maar Hildo heeft het gehad met het standaardblokje. Het heeft niets over op een 80 km weg, die 8 pk is net iets te weinig. Een 150 cc Lifan of iets dergelijks moet u kunnen krijgen tussen 400 en 500 euro. Maar aan de kwaliteit van die blokjes twijfelt Hildo en hij vindt het best veel geld. Mocht er een nieuw blok komen, dan wordt het een 18 pk 150 cc Daytona. Naar verluidt kwalitatief uitstekend maar al wèl bijna duizend euro, erg veel geld om te investeren in de Dax. Terugverdienen door het lage brandstofverbruik gaat niet gebeuren, dat is een feit. Veel kilometers rijden met de Dax valt uiteindelijk toch tegen als u ook ander (lees: comfortabeler) vervoer tot uw beschikking hebt, zeker met de slechte zomer dit jaar. De beslissing over de gezamenlijke toekomst van Hildo en de Dax gaat even in de ijskast.

Power for the Dax!

Hildo gaat voor Daytona! Met 18 pk in de Dax wordt het vast een stuk gemakkelijker met een beetje tegenwind. Zie bladzijde 6 voor de Monster Dax!

 

 
 Back to motorindex    Page 1    Page 2    Page 3    Page 4    Page 5    Page 6    Page 7    Onderhoud