Hildo's motorverleden
Wat Hildo gereden heeft...

 Back to motorindex   

Minder motorfietsen dan u zou verwachten van iemand die onafgebroken motor gereden heeft vanaf 1980 en daarvoor een serie brommers heeft gehad. Hildo is niet iemand die telkens weer een nieuwe motorfiets moet hebben. Hij is geen sleutelfanaat: als het functioneert zonder veel problemen, dan is het goed.

 

Zomer 1963 op de BSA

Pa voorop, moeders achterop en Hildo in het midden. Alleen moeders een helm. Heden ten dage vlot van de straat geplukt wegens onverantwoordelijk gedrag. Destijds de normaalste zaak van de wereld. Tijdgeest heet zoiets. Het is een bijzonder fenomeen hoe de mening van een volledig volk kan veranderen/te beďnvloeden is. Als u er over nadenkt, is het zelfs griezelig want... wie bent u écht?

 

Zomer 1981. Yamaha XT500 uit 1980

Aangeschaft in 1981 bij Theo Louwes te Hoogezand. Was drie maand oud met nog geen 3000 km op de klok voor 4700 gulden. Trappen en rijden met die handel. Alles is functioneel en er zit niets op wat niet nodig is, met name geen plastic attributen die op een kermis niet zouden misstaan. Zo worden ze niet meer gemaakt en dat vindt Hildo echt jammer, echt.

 

Februari 1985. Hildo's eerste Harley uit 1977

Deze Harley-Davidson werd op kerstdag 1984 aangeschaft, was het iets van 14.000 gulden die het ding kostte? De bankrekening had er in ieder geval behoorlijk onder te lijden. Een parelmoerwitte Electra Glide uit 1977 met alles erop en eraan, inclusief lichtrail. Aaaargggh! Half jaartje gehad, maar dat het een Harley is zegt ook niet alles. De ouwe lullebak ingeruild tegen onderdelen want een chopper moest er komen.

 

Maart 1988 in Turkije. Honda GL1000 Goldwing uit 1976

In 1987 aangeschaft voor 2000 gulden. Een slap frame, maar een heerlijk zoemend 80 pk motorblok waarmee 140 km/h een perfecte cruisesnelheid was. Gebroken primaire ketting in het blok gehad met 130 km/h bij Assen op de snelweg waarbij het blok in één klap vast sloeg en het achterwiel bleef staan... in een flauwe bocht. Dat was even schrikken: Hildo stond met van adrenaline trillende benen op de vluchtstrook. Dure reparatie ook. In 1988 sloegen de kleppen uiteindelijk door de zuigers en belandde de motor bij motorsloperij Leo Schuil op de sloop. Toch nog 30.000 km mee gereden.

Klik hier voor de trip met deze Goldwing naar Turkije.

 

Ergens in 1989. Kawasaki Z650 uit 1977?

Het kleine broertje van de fameuze Z900 en later Z1000. Compleet met lelijke tourkuip voor weinig. Bouwjaar weet Hildo niet meer. Wanneer hij hem precies heeft gehad en hoe lang ook niet meer. Dat het een slechte starter was, weet Hildo nog wél. De kickstarter moest om de haverklap worden gebruikt, totdat die het ook niet meer deed. Perfection in motion? Niet echt en ook deze motor eindigde op de sloop.

 

Rond 1990. Een 750 WL uit 1952

Heeft Hildo gekocht en drie maanden mee gereden. In de tussentijd een kapotte dynamo en een keer de koppakking er tussen uit geblazen. De tankschakeling en voetkoppeling was even wennen, maar wat Hildo bij deze motor stoorde was het grote solo-zadel waar hij ontzettend last van zijn rug van kreeg. De snelweg ermee op was ook geen goed idee. Deze WL liep top 120 km/h, maar lekker rijden deed ie op maximaal 80 km/h. Beetje langzaam voor het moderne verkeer. Was meegekomen met een inboedel uit Indonesië en, naar wat Hildo ervan begrijpt van een latere eigenaar, een erg zeldzame fiets waar zelfs Harley zelf interesse voor had getoond om op te nemen in hun museum. Het zal, maar Hildo heeft met zo'n 750 zijklepper, zeldzaam of niet, persoonlijk erg weinig.

 

April 2009. BMW K1100LT uit 1994

Iets van 168.000 km op de teller toen Hildo 'm kocht voor 1500 euro in 2009. Met 204.000 km op de teller heeft Hildo in 2012 de eindeloze reparatiecyclus beëindigd toen de kruiskoppeling van de cardan het begaf. Prima rijden hoor, daar niet van, maar bijna 3600 euro aan reparaties is teveel van het goede. Wat dat betreft een absolute snertfiets en Hildo heeft er een BMW-allergie aan overgehouden. Uiteindelijk is de motorfiets aan de nieuwe eigenaar verkocht voor de sloop. Klik hier voor het BMW verhaal.

 

Augustus 2014. Honda ST1100 Pan European uit 1992

Met een investering van 1975 euro comfortabel, vlot en probleemloos lange afstanden afleggen. Daar heeft Hildo deze 1992 Pan European voor aangeschaft en daar lijkt hij nog steeds prima toe in staat ondanks de leeftijd. Op moment van aanschaf 22 jaar oud met maar 48.000 km op de teller. Frisse fiets die nog heel wat kilometers kan verslinden, lijkt het. Of dat daadwerkelijk zo is, zal nog blijken. Enne: waarom geen Harley Touring? Centenkwestie, niet meer, niet minder.

Klik hier voor het Pan European verhaal.

 

 

Zomer 1980. Suzuki GS750 Special uit 1977

Volledig verbouwde GS750 uit 1977 met een zwart/oranje gespoten tank/zit combinatie, racekuip, racestuur en remschakelset. Het kontje achter het eenpersoonszadel herbergde nog een extra benzinetank (u kunt de dop zien zitten) met een aparte benzinekraan. Eén keertje al brandend van de snelweg gekomen en ook bij de dealer heeft de motor eens spontaan vlam gevat. Drie jaar oud op moment van aanschaf en een top van 230 km/h op de teller. Met de papieren op naam en een verzekeringsbewijs op zak naar de politie, want destijds was het zo dat, als u 18 jaar of ouder was en nog geen rijbewijs had, u een zogenaamde oefenvergunning kon ophalen waarbij u drie maanden vrijelijk mocht oefenen binnen de gemeentegrenzen. Daarna moest de vergunning verlengd worden. Tjonge, deze Suzuki was een stuk sneller dan de 70 cc Zündapp. Scheuren als een waanzinnige zonder rijbewijs of enige vorm van opleiding... Met 200 km/h in de bebouwde kom door natte sneeuw. Die goeie ouwe tijd waarin enigermate van verstand volledig afwezig leek.

Na het behalen van het rijbewijs werd in 1981 een XT500 aangeschaft.

 

Yamaha XS1100 uit 1981

Een Kawasaki Z1300 was met dik 13.000 gulden te duur. Maar voor 9000 gulden werd in 1981 deze XS1100 gloednieuw aangeschaft bij Henk Borkhuis in Groningen. Hildo kreeg nog 4200 gulden terug voor z'n XT500. 85.000 km mee gereden in vier jaar, de wereld lag aan Hildo's voeten! Fantastische en probleemloze zuipschuit (1:13) met cardan. Wel last van steeds meer uitvallende cilinders naarmate een hoosbui erger werd, een vochtprobleem dat nooit echt opgelost kon worden. Vrijwel alle Europese landen voor het eerst bezocht in het zadel van deze klassieke musclebike die in een sprint alles versloeg wat er destijds op straat aanwezig was, inclusief de fameuze zescilinders, zoals de Honda CBX 1000 én de Kawasaki Z1300. Nog nooit een speedwobble ervaren? Dan een keertje met een XS1100 met 180 km/h door een lange snelle bocht blazen. Succes gegarandeerd!

 

Zomer 1986. Dezelfde Yamaha XT500 uit 1980

De XS1100 werd verkocht en Hildo ging weer op zoek naar een XT500, was toch een fijn fietsje geweest. Toevalligerwijze stond er net eentje in de krant, Hildo naar Ruinen. Bleek daar z'n eigen ouwe XT te staan! Toeval of iets anders? Hildo kocht de motor voor 2000 gulden en die is tot 1999 in z'n bezit gebleven. Het big end was op een gegeven moment goed hoorbaar, maar een andere XT-blok deed wonderen. Na een top-end revisie veloor Hildo, naast de zijstandaard, ook zijn geduld en een moker en slijptol veranderde de XT in een schroothoop. Hildo heeft zich nooit weer druk hoeven te maken over de XT500. Hildo heeft het kenteken vernietigd en de motor werd 'in eigen beheer gesloopt', aldus de formulering van het RDW. Op de bovenstaande foto maakt Hildo de XT klaar voor een rit naar en door IJsland in 1986.

 

Augustus 1992. Hildo's Harley

Deze heeft Hildo zelf gebouwd. Het is helemaal geen Harley maar een 'Eigenbouw', aldus de kentekenpapieren. De bouw begon in 1985 en eindigde in 1987, toen het kenteken werd afgegeven door de Rijksdienst Wegverkeer. Sindsdien is deze motorfiets onafgebroken 'on the road', tot op heden.

Klik hier voor de wetenswaardigheden over Hildo's Harley.

Klik hier voor Hildo's trip naar de USA met zijn Harley.

 

Mei 2003. Suzuki GS750 uit 1977

Soms komt alles tegelijk. Hildo's Harley stuk en ook de auto deed het niet meer. Vervoer moest er komen, en snel. Deze motorfiets kostte Hildo 1 euro per cc. Het leek een aardig ding, maar was in feite nogal rammelig en reed niet echt lekker. In de winter daarop nogal wat roest door het rijden in de winter en er kwamen kosten aan. Wat er precies mis ging met deze Suzuki en hoeveel kilometers hij er mee gereden heeft, weet Hildo niet meer. Wel dat hij de motor verkocht heeft voor een fles wodka. De onderste foto dateert van mei 2005, twee jaar later dus, en illustreert 'einde verhaal'. De motor is gesloopt.

 

Hildo's 125cc Skyteam Dax uit 2008

In de zomer van 2008 voor 1200 euro aangeschaft en hij heeft hem nog steeds. Een 125cc 8 PK Chinese kopie van de Honda Dax. Inmiddels voorzien van een 150 cc raceblokje van 18 krukas PK's. Helaas zijn Chinese producten op dit moment niet van een al te hoge kwaliteit. Het heeft wat voeten in aarde.

Klik hier voor het Dax verhaal.

 

 

 

 Back to motorindex