Hildo's BMW K1100LT! (page 3)
200.000 kilometer... en dat was het dan!

Back to motorindex   Page 1    Page 2    Page 3    Onderhoud   

23 december 2011. De 200.000 km grens

Om het klokkie op 200.000 te krijgen heeft heel wat langer geduurd dan Hildo in eerste instantie voor ogen had. Neem nu het jaar 2011, maar 10.000 km gereden. In de praktijk is een motorfiets niet zo praktisch wanneer u wat te vervoeren hebt. Ook regen, wind en kou in dit jaargetijde maken het, als u ouder bent dan veertig, niet gemakkelijker om de limousine te laten staan. Natuurlijk rijdt Hildo ook nog wel eens wat met zijn Harley en Dax. Overall moet Hildo van het hart dat hij met name onder de indruk is van het motorblok van deze K1100. Het blijft onvermoeibaar zijn werk doen en dat het twee ton achter de kiezen heeft is er niet aan te merken. De problemen worden over het algemeen veroorzaakt door de elektrische toestanden op en aan de motorfiets, maar dat had u inmiddels al wel begrepen.

En in 2012?

Gewoon doorrijden met de BMW natuurlijk want het budget is nu eenmaal beperkt en een nieuwe motorfiets zit er niet in. De aanschaf van een andere gebruikte motorfiets? Met een beetje pech ook niets meer dan de aanschaf van andermans ellende. Hildo blijft wel de hoop koesteren dat de onderhoudskosten eindelijk een beetje binnen de perken zullen blijven. 'Hoop doet leven', zegt Hildo nog, 'Deze BMW wordt straks vanzelf probleemloos als alles een keer gerepareerd is'. Of dat daadwerkelijk het geval zal zijn? Hildo houdt in ieder geval zijn vingers gekruist.

 

15 mei 2012. Afgebroken rempedaal

Het rempedaal, mogelijk gemaakt van bladerdeeg of van een zeer dubieuze kwaliteit aluminium, heeft het eindelijk opgegeven. Remmen wil nog steeds maar een ideale situatie is het niet. Later maar een keertje.

 

10 juni 2012. Olie verversen

Met 204.133 km op de teller wordt het hoog tijd voor wat onderhoud, de laatste verversing was in 2010 bij 188.735 km. Niet zoveel gereden, hè? Nee, dat klopt. De Harley is er natuurlijk ook nog, maar de meeste kilometers worden gereden met de auto uit praktische overwegingen, met name dingen meenemen..

Om verder te gaan met het olieverversen... het is tevens de eerste keer dat het oliefilter vervangen wordt. De eerste keer bleek Hildo geen sleutel te hebben om het filter te kunnen verwijderen. De tweede keer was het noodzakelijke dopsleutel verloopstuk van 1/2" naar 3/8" even zoek. Dit is de derde keer dat hij de motorolie ververst en nu komt er dus eindelijk een nieuw filter in.

Verder onderhoud?

Het lijkt goed. Een nieuwe achterband gaat er binnenkort wel omheen maar de rest is, op dit moment, nog in orde. Als de motor af en toe weer begint te stotteren is de oplossing nog steeds de stekker van de ECU halen en er weer op drukken. De BMW doet het verder best goed.

 

21 juni 2012. Kapotte kruiskoppeling

De cardan begint opeens een hard 'klak' geluid te vertonen wanneer het gas wordt losgelaten. Hildo rijdt nog voorzichtig naar huis en met de motor op de middenbok wordt het achterwiel heen en weer bewogen, het is duidelijk dat het helemaal niet in orde is met de cardan. Het lijkt de achterste kruiskoppeling. Was deze BMW niet voorzien geweest van het superdeluxe paralever systeem, zonder die extra kruiskoppeling, was er geen vuiltje aan de lucht geweest. U weet, wat er niet op zit gaat ook niet stuk.

Alles loshalen?

Natuurlijk kan alles eindeloos gerepareerd worden maar er zijn meer zaken komende. De achterremschijf wordt dun, de voorste schijven ratelen. Zelf doen? U waarschijnlijk wel, maar Hildo gaat dat niet lukken... en uurlonen tikken aan. Er moeten knopen worden doorgehakt en, na drie en een half jaar en bijna 40.000km verder, is dat nu het geval. De motor gaat weg! Jammer van de nieuwe olie, het oliefilter en de Michelin achterband die Hildo nog voor de BMW heeft aangeschaft.

Te koop voor 500 euro!

Als échte BMW liefhebber bent u natuurlijk overtuigd van De Kwaliteit van de BMW K1100LT, want met die 204.432 km op de klok is ie maar net ingelopen. Dit is uw kans om er eentje aan te schaffen waarvan de onderhoudshistorie, ter waarde van ruim 3600 euro(!) over de afgelopen 3 1/2 jaar, exact gedocumenteerd is en BMW liefhebbers houden van onderhoudshistories. U krijgt dit stukje toptechniek mee voor 500 euro, inclusief een nog niet gemonteerde nieuwe Michelin Pilot Activ 140/80-17 TT/TL 69V achterband en een Clymer werkplaatshandboek. Garantie tot op de aanhanger en een proefrit is uiteraard niet mogelijk. Wilt u 'm hebben, om wat voor reden dan ook?

Mail Hildo op xxxxxx

9 oktober 2012. Okay dan, winterprijs... 400 euro?

Mail Hildo op xxxxxx

4 december 2012. Niet allemaal tegelijk, voor 300 euro?

'Aha', denkt Hildo. 'Zelfs BMW-liefhebbers geloven niet meer in de spreekwoordelijke BMW-kwaliteiten'. Het ding staat er nog steeds.

De, wellicht, laatste gelovige kan Hildo nog altijd mailen op xxxxxx

30 december 2011. Lampje

Het lukt de BMW om op de valreep van dit jaar nog iets stuk te laten gaan: het achterlichtlampje. De fitting is een plastic gietstuk met wat metaal er in. Het metaal is ietwat verbogen, een nieuw lampje onderweg monteren lukt Hildo niet. Dus in het donker de laatste 30 kilometer naar huis gereden. Gas erop, want als u harder rijdt dan al het overige verkeer heeft u geen achterlicht nodig, toch? Op oudjaarsdag een nieuwe fitting aangeschaft voor ruim zes euro en twee 5 watt gloeilampjes voor 2,50. Laat de nacht maar komen!

 

Olievuldop design

Het design van de knoppen op het stuur, net als de knipperlichten en claxon, zitten Hildo nog steeds hoog. Gelukkig werkt er inmiddels niets meer van dus er is niets meer om zich aan te ergeren, dacht u... Het design van de motorolie vuldop is ´verzonken´. De opening heeft Hildo goed schoongemaakt om de nieuwe olie er in te kunnen gieten zonder dat de helft van het ertussen gekropen straatvuil meegespoeld wordt. En het schroefdraad van de vuldop moet iets hoger liggen zodat vuil er niet in kan vallen en dat is bij deze BMW niet het geval. Dat betekent goed opletten met olie (bij)vullen en ook bestaat er een gerede kans dat u al tijdens het schoonmaken wat vuil naar binnen werkt. Het is gewoon het zoveelste ondoordachte design. Hildo moest het gewoon even kwijt hoor.

 

12 juni 2012. Michelin Pilot Activ rear 140/80-17 TT/TL 69V

In verband met de aanstaande vakantie, die op de BMW gereden zal worden, heeft Hildo deze Michelin Pilot Activ 140/80-17 TT/TL 69V aangeschaft via Motorbandenmarkt.nl. Precies 115,20 euro verder, incl. verzendkosten, en vast weer 10.000km onder de pannen. De huidige Bridgestone BT 45 R Battlax 140/80 -17 TL 69V heeft het inmiddels bijna 10.000km uitgehouden. Het profiel is nog niet helemaal weg, er had zeker nog meer dan duizend kilometer, op een verantwoorde manier, ingezeten maar halverwege de vakantie met een versleten band komen te staan is niet handig.

 

15 december 2012. Afscheid!

Dit is wat Hildo overhoudt aan zijn BMW avontuur, naast een gedeukt geloof in BMW. Hopelijk brengt de BMW Huub, de nieuwe eigenaar, meer geluk. Vast wel, want Huub is een onvervalste BMW-liefhebber én -verzamelaar! Niet dat de BMW het topstuk van Huubs collectie gaat vormen. Neen, het ding wordt gesloopt. En wat Hildo betreft...: hij haalt opgelucht adem. De BMW is weg!

En wat heeft het nu uiteindelijk allemaal gekost?

Totaal gereden aantal kilometers is 36.094 km in 3,5 jaar.

1500 euro. Aanschaf

3583 euro. Onderhoudskosten

-------------------------------

5083 euro. Subtotaal

- 300 opbrengst verkoop

Totaal 4783 euro verdampt

Prijs per kilometer: 13,3 cent

Conclusie

Ruim 13 cent per kilometer heeft de motor Hildo uiteindelijk gekost aan onderhoud, reparatie en afschrijving. Grote motoren zijn duurder dan een kleine auto, dat wist Hildo al wel en deze ervaring is wederom dezelfde, zelfs met een topper als een BMW. Heeft ie nog mazzel dat de initiële aanschafprijs redelijk laag was: is er niet zoveel af te schrijven.

Dus voor een prikkie rijden met zo'n budget BMW? U misschien wel, maar Hildo niet.

 
Back to motorindex   Page 1    Page 2    Page 3    Onderhoud